Sunday 16 June 2019

BIHUN SUP DAGING ALA BAKSO

Bihun Sup Ala Bakso
Haaa....mak aku cakap nama macam tu
Sebabnya dari malam mak aku cakap esok nak masak  Bakso...
Tapi tengok xde bakso pun
Yang ada Bihun Sup Ala Bakso ni..
Haaa...rupanya mak aku cakap sebab xde stok meatball...
Sebab tu jadi Sup Daging jer..
Aku dah kata meatball dah habis la.
Seingat aku,masa aku kemas peti ais sebelum balik kampung nak raya tu memang xde meatball..
Tapi mak aku beria- ia cakap meatball ada dajam freezer....
Mmm...xkan nak lawan mak lak kan..
Hahahahaha....


Akhirnya mak aku terpaksa terima kenyataan meatball xde dalam peti ais tu...
Mak aku gigih juga nak makan bakso..
Nampak mak aku kuarkan daging
Aku ingatkan mak aku nak homemade bakso
Rupanya buat Sup Daging ...
Sambal dia mak aku tetap buat sambal bakso
Sebab nak feel makan bakso juga...
Haaaa...
Tapi memang sedap
Ada rasa bakso...
Cuma pure daging la...

Actually ni semalam.nyer menu
Aku xde la niat puasa sebab memang plan xnak puasa hari Sabtu...
Nak sambung Isnin jer nanti
Mak aku pun cakap sambung jer Isnin nanti
Weekend xyah puasa .
Lagipun Sabtu aku memang dah ada plan lain
Tapi sampai sudah x jafi
Lunch sampai dinner memang makan ni jer la
Sebab makan berdua ngan mak aku jer
Abang kerja...
Kakak lak gi majlis pertunangan kawan kakak kat Bukit Anggerik...
Balik dari majlis ,kakak kelam kabut jer nak kuar semula
Kakak kata nak gi Shah Alam plak..ada asignment nak kena siap ngan kawan
Cakap ngan kakak ada bihun sup pun kakak kata x sempat nak makan
Mmmm.....makanya dinner pun makan ni juga...
Makan sambil bengkek hati bila ada orang mungkir janji...
Kita sanggup x gi openhouse kawan...
Lastly janji tinggal janji...
Masuk ni dah 3x
Ahad aku memang dah plan nak gi open house!
Hari ni just tolong mak aku kemaskan rumah..
Lap habuk..mop lantai & buang mana yang x perlu..
Huh lega nampak rumah dah kemas..
Mandi...makan Bihun Sup Ala Bakso....


BIHUN SUP ALA BAKSO
Kuah:
1/2 kg daging lembu
10 bawang putih
1 ketul halia
1 bungkus rempah bunjut sup tulang
2 camt serbuk lada sulah
Garam,gula
 Mee /bihun/kuey teow


Bahan Sayur Tabur
kobis hiris halus2
taugeh
limau nipis
daun sup+ daun bawang

1. Buat kuah..Rebus daging seketul seketul besar dengan semua bahan kuah sampai empuk.
2. Bila daging empuk keluarkan dan hiris nipis
3. Masukkan semula daging hiris dalam kuah.Bubuh garam &gula & rasa...
4. Bihun tu rendam & celur sekejap...
5. Bubuh bihun sikit je dalam mangkuk..tambah sayur2 mentah  tu & tuang kuah yang panas...
6. Hidangkan bersama Sambal Bakso

Untuk versi bakso & sambal.bakso sedap dah pernah post
CARA BUAT SAMBAL BAKSO SEDAP...kat sini....

5 comments:

  1. Salam

    Makan sambil bengkek hati bila ada orang mungkir janji...
    Kita sanggup x gi openhouse kawan...
    Lastly janji tinggal janji...
    Masuk ni dah 3x
    Ahad aku memang dah plan nak gi open house!
    Hari ni just tolong mak aku kemaskan rumah..
    Lap habuk..mop lantai & buang mana yang x perlu..
    Huh lega nampak rumah dah kemas..
    Mandi...makan Bihun Sup Ala Bakso.



    Bagus la teman Dan tolong mak..
    Tapi Bagus tolong kemas umah mop lantai...

    Kawan hi jln tak tunggu ke?

    Memang ada kawan camtu.. time skolah rendah lah.skolah menengah dah tak hi open house her rombongan. Kalau duduk asrama cuti Tu utk keluarga sendiri je. Jadi memang takde open house. Pergi sendiri ke.


    Tapi dulu kalau duduk rumah memang pastikan lap lantai lap abuk..cuci cuci semua..dapur.
    Lepas Tu baru.kluar.lepak kat.surau salin nota kawan.haha

    Jarang jarang keluar.beramai ramai..

    Anyway... Duduk rumah pun exercise physical.dan reduced kan stress dengan mengemas.
    At the same.time.ringankan beban mak ... Dan penat tak sepenat berjalan seharian Di luar..
    Above all, rumah bersih dapat pahala.. mak happy..awak.tetap mak awak Akan rindui bila duduk berjauhan..
    Banyak benda tak buat SBB awak takde. Hahaha

    Anyway jgn lupa ..time table.. tkpe takde open house..tapi revise.. then only can catch up.with time..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee...tolong sikit jer....pun bukan setiap hari pun...heee

      Delete
  2. Jgn terlupa focus actual target now.actual cuma Beberapa minggu je..tolak ITU ini..Raya s..sok SEK sok.sek...dah lepas.trial...lepas Tu memang dah kena pick up.speed....gear three..to four...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baikkk....gear auto....hihihi

      Delete
    2. Kalau auto gear bagus Tu...

      On full speed and full pickup. Hehehe taknde tersengguk sengguk..

      Delete