Sunday 2 June 2019

IFTAR RAMADHAN 26 @ KAMPUNG

Masih diary hari Jumaat..
Ramadhan ke-26
Balik dari Bazar Kemboja terua tidur sebab oenat tawaf keliling bazar
Petang balik iftar kat kampung
Nenek dah balik dulu naik motor
Aku ngan mak aku gi amik Achik & Aqil
Sebab Haikal ngan Pakcik akan datang lewat skit


View dari tingkap kereta
Sekarang musim membajak
Sawah padi dibersihkan dan dibajak menggunakan traktor
Mak aku cakap dolu- dolu sawah dibajak dengan menggunakan kerbau
Mmm....aku x cannot imagine macamana kerbau nak lenyek tanah sawah tu..!


Sebab rumah kampung dah lama kosong
Achik makeover skit dapur semua sebelum iftar
Tak masak pun kat kampung
Just makanan makanan yang dibawa sesiap
Achik.masak kat rumah dan bawa kat kampung
Mak aku juga masak kat rumah baru dan bawa balik kampung
Sebab semua tengah bz...
Achik bz bersihkan rumah..
Nenek semua pun tengah bz sapu kat luar dan bakar sampah- sampah..
Haikal gi beli ais kat Kedai Pak Lang di simpang kampung..
Sedar- sedar kat radio Kedah FM dah iklan Ayam Bismi
Haaa...Aqil cakap kat Radio Kedah dah ada iklan Ayam Bismi maknanya dah nak azan maghrib
Kalau buka Radio Klasik chanel fav mak aku tu azannya awal
Kat Kedah berbuka lewat 10 minit dari KL....


Sambal Udang Petai by Achik..
Kuali hidang dah sememeh
Lupa nak snap pic awal- awal..
Dah tengah makan baru teringat nak snap pic..
Terkezut Pakcik bila tengah makan aku sebok nak snap pic..
Hahaha...
Udang dan Petai tu Pakcik cakap merata Pakcik cari nak penuhi request mak aku kat Achik untuk masak Sambal Petai..
Pakcik kata Petai kat Medah belum musim..
Ni petai dari Perak dan harganya berganda mahal sebab bukan musim


Mak aku masak Ayam Kicap Pedas


Kerabu Ulam Raja
By mak aku..
Request dari nenek nak makan kerabu


Ayam Goreng untuk Aqil


Ikan Goreng

Pasta Fusilli by Achik untuk juadah lepas teraweh
Rupanya setiap hari Achik akan masak mee or pasta untuknlepas teraweh
Malam semalam Achik masak Mihun Singapore
Sebelum- sebelum ni selalu Achik post dalam Family Group WhatsApp mesti ada mee or pasta

Kuih pun sempat snap yang ni jer
Kuih yang nenek beli
Kuih fav mak aku...SPERE
& kuih fav aku...TEPUNG BUNGKUS..
Pakcik pun bawa balik kuih SAMOSA..
Takoyaki  dan karipap
2 jug Air Tembikai
Tapi semua x sempat nak snap ...
Semua KALUTTTTT..
haaa..perkataan famous kat Kedah..
Kalutttt mean kelam kabut la
Pakcik balik dulu nak kejar teraweh kat masjid
Kitorang yang perempuan balik lepas isyak
Masa lalu surau  dekat rumah nenek orang belum teraweh
Mereka tengah berkumpul bawah khemah..
Kitorang kena balik awal sebab kalau dah lewat malam...takutttt
Jalan nak.keluar dari kampung nenek gelap
Lampu jalan sebatu satu..
Hahaha...ok bye

2 comments:

  1. Salam
    Kalut= kelam Kabut? Bukan kecoh?

    Anyway lauk best betul..

    Takde sesapa duduk rumah kampung?
    Ngeri je dengar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Ops...kalut mean kecoh ek..heee..TQ for info
      Makan kat kamoung memang lain feel dia
      Patutlah mak akiter ngan Axhik nak sangat iffar kat kampung..
      Sambil iftar dengar bunyi meriam buluh ..haaa..tapinkiter lum sempat nak gi tengok rupa meriam buluh tu kat surau.

      Takde sesapa duduk..
      Tapi every morning nenek balik jer gi kebun tepi rumah tu...
      Tapi siang jer lah..
      Malam balik tidur rumah Achik or rumah baru kat pekan

      Delete