Friday 14 June 2019

SAMBAL PETAI DENGAN SARDIN- IFTAR PUASA 6

 Sambal Petai Dengan Sardin..
Lauk iftortu aku ngan mak aku semalam
Hee.....aku dah start puasa 6
Mak aku dah 3 hari...
Aku baru mula sebab aku nak mula hari Khamis..

SAMBAL PETAI DENGAN SARDIN
3 papan petai
1 tin kecil sardin
3 sudu minyak
1 asam.keping
1 sudu teh garam

Bahan Blend
10 cilinkering
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan asam,garam dan 1/2 cawan air.
3. Masak lagi hingga mendidih
4. Masukkan sardin dan petai
5. Sesuaikan rasa


 Sambal Petai Dengan Sardin...
Masa balik nampak plak orang jual petai..sebelah plak tu ngan orang jual durian...
Huaaaaa......dua- dua fav aku...!
Tapi mak aku deside boli potai yor dolu..
Duyan lum ada dalam bajet..
Hahaha...
Mak aku parking tepi...
Aku yang turun beli petai tu...
Mmm....tapi ni bukan aBangla yang jual..
Ni Melayu yang jual...
Potai pun mahai baq hang..
Ada yang 3 papan rm5
Ada yang 3 papan rm10...
Yang 3 papan rm5 tu boleh la dinamakan petai
Yang rm10 tu biji petai dia besar- besar cantik la....
Mak aku cakap kalau 10 tahun dulu rm10 tu boleh dapat 3 biji durian dah
Now ...rm10  harga untuk 3 papan potai
Tapi ni di tempat aku la
Tak tau la tempat lain...



 Sebab Achik cakap kat Kedah Achik baru beli..
Biji petai gumuks macam  ni 4papan rm6

Meriah nya pic petai yang Achik post kat falmily group whatsApp


 Selain Sambal Petai...
Mak aku masak Ayam Goreng
Iftar berdua ngan mak aku...
Abang  kerja
Kakak xnak makan...
Kakak nak kuar ...



Kuih iftar xde....
Kalau nak.makan kuih mak aku cakap makan jer kuih raya...
Hahaha....

Esok ada jamuan pengawas
Darwish jemput aku
Berkali2 Darwish call  jput aku bersungguh- sungguh untuk datang...
Tapi....heeeee.....x kot...
Aku just kirimkan sebalang cookies yang mak aku buat....
Aku..?
Heee.....hati belum terbuka

11 comments:

  1. Selamat berpuasa syawal DikCella..sama la kita,Aunty pun mula hari khamis..geram pulak tengok petai gumok tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Raya aunty Ogy..Maaf zahir & batin..Swlamat berpuasa Syawal...
      Lamanya senyap

      Delete
  2. Suka tengok mak Cella byk pelbagaikan menu sardin. Aunty cuma tau sambal sardin dgn kari sardin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee....sardin ni mak kiter cakapmlauk penyelamat waktu emergency....tapi semua suka kuah jer...isi sardin tu selalu mak kiter mesti masak nasi goreng sardin

      Delete
  3. Salam ..
    Awak semua memang takde rezeki la masa kat kampung...petai belum Ada...
    Makan sambal sardin campur petai ni sedap .. hilang Rasa hanyir..ikan...


    Sedap hingga mencuri curi nasi... Hahaha
    Lauk mak awak sentiasa sedap...
    Hancur diet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...
      Huhuhu kan...petai ni sajer jer... xnak bagi kite makan puas- puasa masa kat Kedah...
      Petai habis...tapi saedin tu masih tergolek...masti sarapan nasi goreng sardin la jawabnya...hahaha

      Delete
  4. Ape mksud x terbuka hati lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya hati masih tertutup la..
      hahaha....
      xdelah..actually ada rasa yang masih terbuku dihati...bukan pasal cinta pun...just about pengawas yang pernah kiter cerita dalam entri
      http://namakucell.blogspot.com/2018/10/letak-jawatan.html?m=1

      Delete
  5. Replies
    1. Other translations:
      No intention
      Not interested
      Don't feel like
      Tak mau
      Tak hendak

      Tak kuasa..

      Tak ingin..

      Not a slightest intention in ..heart to...

      Delete