Thursday 24 January 2019

AYAM ALA KOREA- BEKAL 23 JANUARY 2019

Ayam Masak Ala Korea..
Naper Ala....
Naper bukan Ayam Masak Korea jer terus...?
Mak aku cakap sebab mak aku x pernah makan ori makanan Korea..
Just agak2 dan google2..
Aku..?
Pernah la jugak bila kakak tapawkan makanan dari Dubu-dubu
Pastu makan Red Pepper Wingette Drumette kat   Kyochon @ Velocity Mall..
Tu pun sebab Auni ada voucer discount..!
Hahaha...
Auni tu yer la...
Sikit2 gi makan kat Kyochon..
Aku..?
Sesekali boleh la
Kalau nak selalu2...
Kena minta mak aku masakkan la...
Mmm...tapi xdelah rasa dia 100% macam kat Kyochon..
Kalau dah sama rasa...nantu tutup la restoran makanan Korea mat Malaysia ni..
Hahaha
Tapi not bad la dari 5* boleh la bagi 4*
Ni sebab aku juri bebas
Kalau juri pro macam Cheff Joe...
Aku no comment..!



Ayam Masak Ala Korea ni aku yang request nak bawa bekal ni
Asalnya malam tadi mak aku kata bekal esok nak masak Sambal Goreng Tempe..!
Mmm...aku xnak
Dah asyik bawa tempe jer...
Mak aku cakap plak nak masak Ayam Goreng Kunyit jer..
Haaa...yang tu ok lah jugak...

Rupanya mak aku masak Ayam Ala Korea nj..
Haaa....aku pun cari la paper bag Kyochon ni..
Bawa bekal ala Korea kannnn...
Haaa....acah2 bawa Red Peper Wingette  Drumette la.. dalam beg Kykchon
Hahaha....



AYAM MASAK ALA KOREA...style mak aku
2 keping dada ayam- potong jalur
1 cawan tepung goreng serbaguna
4 ulas bawang putih - tumbuk
Minyak untuk Goreng

Bahan Sos
1/2 cawan cili blend
1/4 cawan sos cili
1 sudu cuka makan
2 sudu madu
sikirt garam

1. Ayam yang dipotong jalur digaul bersama tepung  goreng.
2. Goreng hingga garing dan toskan
3. Tinggalkan minyak anggaran 3 sudu dan tumis bawang putih dan cili blend.Cili blend tu dah campur bawang putih dan bawang besar
4. Masukkan garam,madu dan sos cili.
5. Masak hingga naik minyak dan berkilat.Perlu sentiasa kacau kerana mudah hangus
6. Sesuaikan rasa dan matikan api
7. Biar sos sejuk sikit baru masukkan ayam goreng dan gaul rata..
8. Taburkan bijan putih




Mak aku cakap idea bahan2 ni dari google + modify insting rasa.


Tapi mak aku xnak bawa bekal ayam tu..
Ayam tu untuk aku ngan abang
Mak aku cakap tu makanan orang muda..
Hahaha...
Mak aku bawa lauk Ikan Lengat Goreng dan  Sayur Kacang + Tempe..


Siap....
Bekal Merah tu aku nyer
Ngan bekas hijau bulat tu isi ayam Ala Korea
Bekas tupperware biru mak aku nyer
Baki ayam dalam kuali tu untuk abang
Harap2 abang x habiskan la..
Heeee...
Ok..let's go...!
Ish....apa yang jem sangat pagi ni..?
Dari kuar rumah sampai dah sekarang jem jer..
Mak aku dah berleter sorang2 .
Mmm....pishang ar...!

4 comments:

  1. Ayam masak ala2 Korea..Aunty pernah juga masak sekali dua..Permintaan budak2 muda(Anak Aunty)..Sama mcm mak Dik cella..Aunty kureng minat..
    Apa pun nak wish juga..SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN PADA SI MANIS 17..Semoga berjaya dlm pelajaran,slmt dunia akhirat..Dan semoga sentiasa dalam REDHA ALLAH..muah..muah..muah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ aunty ogy...
      Doakan kiter yang baik2..
      Doa yang sama juga daei kiter untum aunty ogy..
      Muah2..sayang ketat2..

      Delete
  2. salam, bestnya ..lauk tempe ok apa?
    elok untuk kulit dan kesihatan...

    Siap ada ikan goreng lagi..

    mahal tu kalau convert pricing...

    yeah happy birthday .. awak tak besar... boleh kawen daaa..

    heheh

    study hard and bersyukur always..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      TQ sia nor yang baik hati
      Selalu spend time comment panjanv2 untuk.kiter...
      muah3...

      Delete