Tuesday 8 January 2019

LAKSA KUAH LEMAK PUTIH- LAKSA KELANTAN

Laksa Kuah Lemak Putih a.k.a Laksa Kelantan
Mak aku masak untuk weekend  dua hari lepas
Pavi mak aku masak Lempeng Posang Cicah Sambal
Tengahari mak aku masak Laksa Kelantan ni


Kakak la paling suka Laksa Kelantan a.k.a Laksa Kuah Lemak Putih ni..
Hmmm....kakak memang suka makanan Kelantan...
Nasi Kerabu...Solok Lada...Laksa...Laksam..


Berulang2 kakak ngan mak aku makan Laksa ni
Dari tengahari sampai malam...
Aku hanya makan Lempeng Kelapa...
Aku x suka Laksa Kelantan
Kalau laksam aku makan
Mak aku cakap sama jer
Tapi aku x boleh terima
Bagi aku bila kuah laksam macam ni makan ngan laksa...x kena
Kalau dah kuah laksam kena makan ngan laksam la..
Kalau laksa kena makan ngan kuah laksa.
Kalau Laksa Kuah Lemak Utara yang mak aku selalu masak aku makan sebab kuah merag
Tapi kalau laksa utara versi Laksa Penang pun aku hanya suka laksa yang Achik masak jer..
Kalau laksa pasar malam semua tu memang aku x suka..
Sesedap dan sefamous  LAKSA DAPUR ARANG ....kat Kedah..pun aku hanya sekadar boleh beri pujian dan boleh makan jer sebab masa tu aku x tahu ada menu lain..
Tapi lepas dah tahu ada menu kain memang aku xkan order laksa la..
Kali ke sereruanya aku dah x order laksa dah bila makat kat LAKSA DAPUR ARANG LAICI KANG SEDAP ..kat sini...
Aku lagi boleh feel Mee Rebus .
Cakap banyak x guna...
Senang citer aku bukan Laksa Lover la..
Hahahaha...


Tapi kalau yang suka laksa macam Achik..
Macam mak aku...
Apa saja laksa mak aku cadap sedap jer...
Mak aku selalu juga masak laksa
Tapi yang aku pasti mak aku banyak masak Laksa Lemak Utara dan Laksa Kelantan ni
Laksa Penang mak aku jarang masak..
Bila tanya naper x masak Laksa Penang..
Mak aku kata sebab dah tau x sesedap Laksa Achik...
Hahahaha...ngaku kalah sebelum berjuang..!
Ops....tapi aku pun kena mengakui laksa air tangan Achik lagi sedap


Laksa Lemak Kuah Putih a.k.a Laksa Kelantan
Mak aku cakap sepatutnya dimakan dengan  homemade Laksa  yang pure dibuat dari beras
Nampak mak aku ngan kakak makan  penuh selera.
Tapi aku hanya suka tengok..
Tak suka nak makan..
Sebab aku pun x makan pun laksa ni..
Resipi pun aku c&p jer dari entri sebelum ni..

LAKSA KUAH LEMAK PUTIH
½ paket laksa kecik kering

Kuah:
3 ikan kembung
2 asam keping
1 bawang besar
3 bawang putih
1 ketul kecik halia
1 btg serai
½ sudu makan lada hitam
1 sudu teh garam
1 kotak santan+
2 cawan air

Ulam:
1 ikat daun selom
5 batang kacang panjang
1 ikat daun kesum
1 kuntum bunga kantan
1 mangkuk taugeh
*** Semua ulam dihiris halus


 Sambal Belacan:
2 cili merah
10 cili padi
½ sudu teh garam
1 sudu teh belacan
1 limau nipis
 ** Tumbuk  semua bahan kecuali limau.
 Bila semua bahan tumbuk lumat..perah limau

1. Rebus ikan..ambil isu dan tulang diblend dengan 2  cawan air ambil airnya. Isi ikan juga di blend dgn air tulang ikan
2. Blend bwg besar,halia,bwg putih dan lada hitam.
3.Dam periuk campur isi ikan,bahan blend,asam,serai,santan,air dan garam.
4. Masak hingga mendidih perlahan dan kuah pekat..Sesuaikan rasa.



Kuah Laksa Kuah Lemak


Laksa siap rebus


Bahan Ulam


Sambal Belacan


Ready to eat..
Ok..bye

6 comments:

  1. eiish sedap tu....

    rugi...kalau dah gaul cili sambal belacan hilang pucat tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee.....
      kiter kalau lemak putih memwng kureng..
      Kalau mak kiter masak sayur lemak putih pun...not my taste..heeer

      Delete
  2. klaw sy tkar smbal belacan tu dgn sambal cili kering,memang sedappp

    ReplyDelete
    Replies
    1. 👍👍👍👍🌶️🌶️🌶️🌶️

      Delete
  3. Replies
    1. Gud Luck...
      Semoga berjaya...
      Selamat Berpuasa

      Delete