Thursday 17 January 2019

SUP CENDAWAN BEBOLA DAGING

Sup Cendawan  Bebola Daging


Bebola Daging readymade by Ramly's
Cendawan pun beli
Bukan cendawan tanam sendiri
Ada orang tanam cendawan sendiri ke..?
Mmm...ada la..
Achik pun tahu nak tanam cendawan
Pernah tanam kot..
Tapi mak aku cakap dolu2 kat kampung cendawan tumbuh sendiri...
Kalau musim kemarau mak aku kata ada cendawan yang dipanggil kulat tahun..
Kulat tahun tu camaner...?
Mak aku cakap boleh google..

Kalau musim hujan mak aku cakap banyak cendawan a.k.a orang kampung nenek panggil kulat banyak tumbuh kat batang katu reput atau batang pokok getah..
Mmm..aku pernah tengok kulat pada batang kayu kat kampung..
Tapi nenek kata kulat tu x boleh makan sebab beracun
Nenek kata bukan semua cendawan atau kulat  boleh dimakan
Ada juga cendawan yang beracun..
Mak aku cerita pernah berlaku ada satu family telah makan sayur cendawan dan anak mereka meninggal kerana cendawan tu beracun..
Alamak..ngerinya...!
Macamana nak tahun cendawan tu beracun atau tidak..?
Mmm...mak aku cakap mak aku pun x tahu.
Tapi mak aku cakap orang2 dolu2 tahu cara membezakannya..melalui pemerhatian dan juga  tip2 yang mereka tahu..
So..kalau xnak amik risiko ..
Makan hanga cendawan yang ditanam dan terjamin tidak beracun..

Ni cendawan shimeji
Cendawan shimeji & cendawan enoki aku tahu sebab mak aku selalu beli..
Ops...aku yang selalu pilih..
Heee....
Tapi ni Sup Cendawan  Bebola Daging ni bukan hari ni nyer..
Tengok tarikh draff...tahun lepas lagi..
Hahahaha...31 Disember 2018 pun kira tahun lepas gak kan..
Walaupun baru 2 minggu..
Dari draff yang dah siap resipi
Tapi xde catatan..
So...tambah catatan skit..
Dah boleh publish...
Haaa...sebab dah plan setiap hari post satu draff
Pastu topup satu entri baru
Kalau ada citer baru la
Kalau xde citer..
Post about makanan la..
Sebab makanan hari2 mak alu masak..
Hari makan..
Event bulan puasa..
Haaa...bulan puasa lagi la meriah makan..
Orang patutnya puasa kurang makan
Tapi terbalik lak..
Lagi banyak makan..!


SUP CENDAWAN BEBOLA DAGING
10 biji biji bebola daging Ramly's
1 pack cendawan shimeji
1/2 biji bawang holland
2 bawang putih
1 sudu serbuk rempah sup
2 sudu minyak
1 sudu teh garam
1 tangkai daun sup

1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih & bawang holland
2. Masukkan rempah sup dan terus tambah 4 cawan air.Masak hingga mendidih
3. Masukkan bebola daging dan masak hingga bebola timbul
4. Tambah garam dan cendawan
5. Sesuaikan rasa dan tabur daun sup

3 comments:

  1. sedapnya mushroom ......

    bahaya nya kulat liar bila orang meracun.. lepas tu hujan.,. kulat tumbuh pulak... tu yang killer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh...kiter ingatkan cendawan tu yang jenis beracun
      Rupanya sebab kena racun..
      Mmmm...bahaya kan

      Delete
  2. Dik memang Ada cendawan beracun naturally...on its own and not edible too.

    Selalu kat Kebun... Bila meracun lalang... Lepas Tu bila hujan tiba tiba..Tu yg bahaya

    ReplyDelete