Saturday 18 January 2020

SUP AYAM PEDAS

Minggu lepas hari apa tu aku demam
Badan rasa panas kepala berdenyut
Call mak aku cakap aku demam
Mak aku soh cari cool fever dalam peti ais & tampal kat dahi
Pastu aku tidur..

Sedar2 dah petang
Mak aku dah balik
Mak aku masak Sup Ayam Pedas ni

Kata mak aku makan sup panas-panas
Supaya badan berpeluh
Bila keluar peluh mak aku kata suhu alan turun.
Haaaaa... Sejak bila mak aku jadi doctor ni

Mak aku juga belikan whole kelapa muda

Mak aku cakap air kelapa buang racun2 dalam badan...
Aduhhh bila pula aku makan racun..
Kata mak aku sekarang wabak influaza A sedang bermaharajala...
Kena jaga kesihatan...


Hirup Sup Ayam Pedas
Minum air kelapa
Mmmmm
Memang berpeluh la
& magic..
Malam tu dah x demam

SUP AYAM PEDAS
1/4 ekor ayam- guna bahagian tulang
2 biji kentang - belah 4
1 batang carrot - potong kuib besar
1 bwang besar
1 batang serai- ketuk
2 bawang putih - ketuk
1 ketul halia-hiris & mayang
2 sudu minyak
1 sudu teh lada hitam biji
5 cili padi - ketuk
1/2 limau nipis-ambil jus
1 pokok daun sup +daun bawang

1. Panaskan minyak & tumis bawang hollad, bawang putih & halia
2. Masukkan ayam & goreng sekejap
3. Tambah 4 cawan air, kentang, carrot & lada hitam dan serai
4. Bila mendidih & kentang empuk, masukkan garam, cili padi ketuk & jus limau
5. Sesuaikan rasa.. & tabur daun sup daun bawang


No comments:

Post a Comment