Thursday, 30 March 2017

WEDANG JAHE

Teh O ke..??
Bukan la...
Habis tu air apa..?
Ni namanya Wedang Jahe..
Kebender tuh.??
Haaa....ni minuman fofuler @ Indon.. 
Mana tau..??
Mmmm..mak aku la bagitau heeee...
Oooooo.....



Wedang Jahe ni mak aku cakap minuman yang sesuai untuk panaskan badan
Juga sesuai untuk yang sakit perut senggugut ABC...
Tapi hanya mak aku yang minum..
Aku..??
Oh, Nooooooo..!!!!
Sebab dah namanya pun Jahe..
Jahe tu apa..?
Mak aku cakap Wedang maksudnya minuman panas..
Jahe tu maksudnya Halia..
So....Minuman Panas Halia la..
Kottt...
Camaner nak buat Wedang Jahe..?
Jom...
Bab nak buat air ni mungkin aku boleh jer..
Sebab tengok mak aku buta sempoi jerk..
TAPI bab nak minum tu...
Ohhhhhh.....No..No...
Walaupun mak aku berulangkali suruh aku rasa..
Hihihihi..

WEDANG JAHE 
1 ketul kecil jahe( Halia)
1/4 keping gula Melaka
1 gelas air panas baru mendidih



1. Halia dikupas kulitnya dan dicucuk pada garfu..Kemudian panggang/bakar atas api dapur agak-agak 2 minit



2. Halia panggang dan gula melaka


3.  Ketuk halia panggang hingga pecah-pecah..




4. Masukkan dlam gelas


5. Tuang air panan baru mendidih dan masukkan gula melaka...


6. Kacau hingga gula larut dan sedia diminum panas


*** Aku memang x minum yer..hihihihi..
Tapi mak aku cakap rasa dia sedap...
Rasa-rasa boleh caya x..
Hahahaha
Mak aku cakap khasiatnya untuk buang angin dalam badan..
Untuk panaskan badan yang seram sejuk..
Untuk kurangkan sakit senggugut..
BIARLAH APAPUN KHASIATNYA...
Aku belum selera nak minum..
Kikikikiki...

3 comments:

  1. Wedang jahe...he..he..pertama kali dengar...
    bagus juga ni...bahan pun x banyak....

    ReplyDelete
  2. Wedang jahe...he..he..pertama kali dengar...
    bagus juga ni...bahan pun x banyak....

    ReplyDelete
  3. Kiter pun beru dengar...
    Tapi mak kiter cakap dah selalu buat..
    Cuma kiter jer yang xtahu & xnak minum..
    Hehehehe

    ReplyDelete