Tuesday, 21 March 2017

BUAH GAJUS

Buah Gajus....
Itu bahasa orang diselatan..
Buah Janggus
Ini panggilan orang utara...
Mak aku cakap orang Pantai Timur panggil Jambu Golok...
Orang Indon panggil Jambu Monyet..
Cashew nut in English...
Eh, cashew nut tu biji dia lah.
Mmm. .cashew fruits lar...


Lebat di dahan bertaburan di bawah.
Warnanya cantik merah terang..
Sepohon Janggus lebat berbuah.
Sayangnya pokok di laman orang...

Ini pokok gajus kat umah nenek...
Berbunga lebat tapi jadi buah lagi...
xdapat la tengok buahnya nanti sebab lambat lagi la ...

Ni plak pokok gajus kat belakang umah nenek..
Ada yang baru kuar pucuknya...


Ada yang dah kuar bunganya
Tapi pokok ni kurus sikit sebab tumbuh kat kawasan kebun getah nenek..
So kurang cahaya matahari...
Yang banyak- banyak kat belakang tu pokok getah...tapi belum ditoreh


Ni 1st time aku tengok buah gajus yang banyak..
Sebelum ni kat rumah nenek x la lebat macam tu..
Kata mak aku selain dimakan segar,
Buah gajus boleh dimasak kari kuning bersama ikan kering..masak pajeri dan dijadikan kerabu..
Mmm..aku x pernah makan...
So..no comment !!


Mak aku cakap biji gajus tu yang lebih berharga..
Mmm...betul la kalau beli kat Petrobas tu..
Paket kecik pun..ada dalam 10 biji jer..
Dah 5 henggit
Tapi mak aku cakap nak proses biji gajus leceh..
Mak aku kata kalau cara tradisional biji gajus dipanggang hingga keluar getahnya dan divakar hingga kulitnya hangus baru diketuk keluar isinya....
Mmm..aku langsung xleh nk imagine apa yang mak aku citer tu..
Hahahaha...



Mmmmm....mak aku cakap ada perpatah Indon..
"Jangan jadi seperti Jambu Monyet( gajus)
...menunjuk- nunjuk bijinya yang satu..
Sebaliknya jadilah seperti jagung..
Menyembunyikan bijinya yang banyak..

Jangan jadi seperti ayam
Telur sebiji riuh sekampung...
Contohilah penyu..
Telur beratus tapi x riak..

Moral of the story...
Biar ada...jangan mengada- ngada

3 comments:

  1. Pokok jangguih orang banjar sebut....masa dolu suka panjat pokok kat tengah bendang..kat bawah pokok ada telaga sawah...sambil makan pelam ke buah janggus ke...sambil terjun...boleh dik cella imagine x...?he...he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huh..ganas gak aunty ni yer..
      Panjat pokok la...terjun pokok tuh...
      Huh...kiter memang langsung x berani panjat pokok ..hihihi

      Delete
  2. Pokok jangguih orang banjar sebut....masa dolu suka panjat pokok kat tengah bendang..kat bawah pokok ada telaga sawah...sambil makan pelam ke buah janggus ke...sambil terjun...boleh dik cella imagine x...?he...he..

    ReplyDelete