Friday, 10 March 2017

PERIA KATAK GORENG RANGUP


Peria Katak Goreng Rangup..
Tak tau la nak panggil lauk ker kerepek
Sebab mak aku makan cenggitew jer..
Pastu mak aku juga makan ngan nasi ngan kari..
Kalau makan kat Nasi Kandar mak aku mesti akan amik lauk Kari Kambing ngan Peria Goreng ni..
Aku dah tau sangat dah..
Sebab pastu mak aku mesti suap aku ..
Tapi suap lauk Kari Kambing jer lah..
Peria tu aku xnak.
Sebab pahit...
Hihihi..



Tapi hari ni bukan Restoran Mamak nyer Peria Goreng..
Hari ni homemade..
Mak aku yang buat..

Kat umah pun mak aku masih makan ngan kari..
Mak aku cakap nak feel makan kat mamak..
Hahaha...
Yang ni pun sama..
Mak aku tetap suap aku..
1 suap jer aku makan ...
Sedappppp mmmm...tapi aku still sayang nak qurban diet aku..hihihi..
Peria tu mak aku soh rasa sebab mak aku cakap x pahit..
Agak- agak boleh caya ker peria x pahit..
kih..kih..kih..
Sambil pejam mata aku kunyah juga Peria Goreng ni..
Mmmm..betul la x pahit..
Rangup..!!
Garing...rasa lemAk- lemak pedas..
TAPI ....
Bila aku telan jer...
NAPER ADA RASA PAHIT KAT TEKAK..
Arghhhhh.....
Tipah tertipu lagiiiiiiii...
Hari tu ngan Pucuk Betik..
Hari ni ngan Peria lakkkkk...
Tapi mak aku cakap x pahit..
Aduhhh...lidah mak ngan lidah anak x sama ker..
ish...compius nih..!!

PERIA GORENG RANGUP
3 biji peria katak
Minyak untuk goreng
1 biji telur
1/2 cawan tepung segera berempah( boleh ganti tepung brand Nona)


 1. Basuh dan lap buah peria..Kemudian hiris nipis..boleh guna pisau atau peeler atau sagat kerepek.


Ni tepung segara berempah..
Cam biasa Mak Ismail yang bagi...
Mak aku cakap mak Ismail siap pesan soh wat cendawan goreng..
Hahahaha...
Mak dia cam tau jer mak aku nak wat Peria Goreng ..
Sebab tu mak dia pesan soh wat Cendawan Goreng untuk aku..hihihi



 2. Pukul telur dan gaulkan semua peria yang sudah dihiris nipis


 3. Peria yang sudah digaul telur disalut tepung segera berempah..Tepung Kering..JANGAN CAMPUR AIR..


4. panaskan minyak yang banyak dan goreng Peria yang sudah dicelup telur dan disalut tepung.
Goreng hingga garing dan toskan minyaknya...

No comments:

Post a Comment