Monday, 27 March 2017

KARI BUAH MUNGGAI a.k.a KACANG KELOR

Kari Buah Munggai..
Haaa...ada harti ka...?
Kikikiki...dah masak Kari Munggai pun cakap ada bunyi lain sikit aaaa...
Heeee....
Tahu ke Buah Munggai??
Hmm...aku pun baru tahu....
Kata mak aku...Buah Munggai ni macam-macam nama lain lagi orang panggil
Mak aku cakap rang Kelantan panggil Kacang Kelor..
Omputih panggil Drumstick Tree..
Indian Tree bagai...


Kari Munggai ni mak aku masak hari Jumaat marin..
Sebab balik dari kampung hari Khamis
Buah Munggai tu pu amik kat kampung..
Mak aku cakap sejak umur Pokok Munggai tu dah lebih 30 tahun,
Tak pernah sekali pun nenek masak Kari Buah Munggai ni..Yang lawak tu, mak aku cakap...mak aku reti makan Kari Buah Munggai ni setelah dok KL..
Selama lebih 30 tahun Pokok Munggai tu berbuah nenek hanya biar kering jer kat pokok sebab xde sesiapa yang makan..
Nenek x tahu makan juga ker..?
Haaa...nenek cakap nenek x makan Buah Munggai sebab kalau nenek makan akan jadi pening kepala..
Sebab tu nenek x pernah masak Buah Munggai tu..
Mak aku lak cakap sebab nenek x pernah masakkan Buah Munggai tu...camaner nak makan...Hahahaha
Mak aku cakap amik Buah Munggai tu nak masak pun nenek x kasi masak...
Hmmmm....
Selama hidup Pokok Munggai tu jadilah dia pengeluar buah yang x dihargai..
Hihihihi..tetiba ayat sedey plak...


Tapi balik kampung minggu lepas,mak aku aku amik plak Buah Munggai ni..
Kata mak aku...sebab mak aku dah pandai makan Buah Munggai ni..
Maka Buah Munggai tu dah jadi berharga..hahahaha
Tapi...still xleh masak kat kampung sebab nenek x suka..
Huh..x suka betul nenek ngan Buah Minggai nih..!!!
Makanya kena la bawa balik KL baru boleh masak..
Hahahaha...

Mak aku kata selalunya orang masak Buah Munggai ni nga Udang or Telur..
tapi mak aku cakap pernah makan Kari Buah Munggai ngan Ikan Tenggiri sedapppp..
Hari ni mak aku masak ngan Kepala Salmon..
Kata mak aku tu jer lah ikan yang mampu..hahahaha


Ni la Pokok Munggai kat kampung..
Belakang pokok Munggai tu Pokok Gajus sedang berbunga lebat..Bawah pokok gajus tu pokok Salak.Bawah pokok salak plak pokok2 kaduk..
Haaa...berapa banyak bawah daaaa...!!! hee
Masih banyak buah yang muda kat pokok tu..
Mak aku cakap amik 10  batang jer bawa balik KL..
Dah tulis pasal MISTERI POKOK MUNGGAI ni   KAT SINI...


Buah Munggai sedang diperagakan oleh Model Achik...hihihihi..



KARI BUAH MUNGGAI..
10 batang buah munggai
1 kepala solmon + isinya
10 cili padi
2 asam keping
1cawan santan pekat + 3 cawan air
1/2 cawan santan pekat
3 sudu serbuk kari ikan
1/4 cawan minyak
garam secukup rasa

bahan tumis:
3 bawang merah hiris
3 bawang putih hiris
1 sudu teh halba campur
1 tangkai daun kari
1. Buah Munggai..Buah Munggai ni nampak jer macam Kacang Panjang...Tapi KERAS GILER..!!


2. Kikis kulit Buah Munggai hingga nampak warna hijau muda dalamnya


3. Kerat Buah Munggai panjang-panjang anggaran sepanjang jari telunjuk..
    ( MESTI JKERAT PANJANG...kerana buahnya berserat..supaya mudah nak makan nanti...)


3. Siapkan bahan-bahan...
    Ikan..
    Buah Munggai dah siap kikis
    Serbuk Kari dah siap bancuh dgn 1 cawan air
    Bahan Tumis..

4. Boleh jer guna apa-apa ikan atau guna udang..


5. Bahan Tumis

6. Panas minyak dan tumis bahan tuimis hingga harum


7. Masukkan pes rempah kari..


8. Masak hingga naik minyak..


9. Masukkan Ikan dan biar 1/2 masak

 10. Masukkan  Buah Munggai


10. Masukkan santan serta garam...Masak hingga mendidih.


11. Setelah Buah Munggai nampak macam jernih dan lembut baru masukkan asam keping.

12. Kecilkan api dan biar mendidih perlahan supaya kuah cantik dan naik minyak..

Ni mak aku cedok soh aku rasa..
Mmmmm...aku rasa not my taste la..
Tengok rupa Buah Munggai tubpun ngeri jer..
Dah dengar citer mak aku pasal orang minyak bagai tu ...mmm lagi cuak nak makan..
Kiter gang nek...!!!
Hehehehe....


Lastly mak aku makan sengsorang jer..
Tengok cara mak aku makan memang pelik sikit nak makan Buah Munggai nih..
Mak aku gigit sambil gigit sambil tarik fiber a.k.a hampas buah munggai tu..
Senang citer cam makan coki- coki ar..!!
Hahaha..
Coki- coki..??
Jap...
Haa...jumpa pun coki- coki..
Heee..coki- coki ni dak Aqil punyer ni..
Hari tu Achik beli masa beli roti planta tu..
Terbawa balik KL lak dalam plastik roti tu..
Sowiii yer Aqil..
Hella makan yer..
Mak aku makan Buah Munggai..
Aku makan coki- coki..
Benda lain - lain..
Tapi cara makan sama...

3 comments:

  1. Kari mak dik cella tu mengancam la.....mesti sedappp...
    choki choki...favorite anak aunty si abang tu...dulu masa nak blk asrama mesti suruh beli banyak,nak makan dgn roti.....kesian dak aqil choki choki ikut blk KL....

    ReplyDelete
  2. Kari mak dik cella tu mengancam la.....mesti sedappp...
    choki choki...favorite anak aunty si abang tu...dulu masa nak blk asrama mesti suruh beli banyak,nak makan dgn roti.....kesian dak aqil choki choki ikut blk KL....

    ReplyDelete
  3. Hehehe...sedapp...
    Tapi kiter makan kuah & ikan jew...
    Abang makan kuah jer sebab abang x makan ikan..
    Mak kiter jer sorang makan Buah Munggai tu..

    ReplyDelete