Friday, 22 May 2020

JUADAH IFTAR 28 RAMADHAN 2020(PKPB-COVID 19)

Hari ni dah masuk 29 hari dah puasa
Hari tengok anak bulan
Kalau nampak esok raya la
Kalau x... esok lastday puasa cukup 30 hari
Hari ni bz mengemas rumah
Mak aku bz nak anyam sarung ketupat daun kelapa & juga nak buat ketupat palas
Daun palas maknaku kata dah beli sejak minggu lepas...
Dah wrap elok2 supaya tidak kecut
Daun kelapa cepat habis..
Mak aku cakap dah 2x gi pasar daun kelapa habis..
Minggu ni abang lak take over gi pasar
Jenuh abang cari daun kelapa kat pasar
Lepas subuh abang dah gi pasar..
Panjang dah list mak aku bg kat abang
Semalam abang kata beratur 2 jam nak beli daging
Hari ni beratu beli santan & ayam..
Pastu merayau cari daun kelapa

 Abang share pic view kat luar pasar..
Ramai orang beratur
Abang cakap nasib baik gi awal
Kalau ikut peraturan sejak Covid 19 melanda, pasar hanya boleh buka pukul 8 pagi
Tapi hari ni pasar buka awal sebab semalam Khamis... Pasar tutup
Sejak Covid 19 ni setiap Khamis pasar tutup untuk snitize
Mak aku cakap masa PKP 1 & 2 setiap Isnin & Khamis DBKL sanize


Abang kata sib baik abang gi awal lepas subuh lagi. Pukul 9 dah siap beli barang
Boleh la tengok orang lain Que panjang macam keretapi keliling pasar



Roti John jer juadah semalam..
Semalam mak aku cakap dah penat nak masak coz bz sepanjang hari mengemas dapur.
Aku pun penat cuci bilik air & lap semua kat ruang tamu
Mak aku kata penat nak masak
Abang oderkan Roti John Cheezy


Semua makan Roti John Cheese jer
Sorang 1
Tapi abang punya 2šŸ¤­
Roti John
Air Sunquick Oren



Mangga pun x sempat nak kupas dah azan
Kali ke 3 minum air manis sepanjang puasa ni
Plan xnak minum air manis sepanjang puasa
Tapi sendiri janji, sendiri mungkirišŸ¤£


Malam lepas terawikh...
Tolong mak aku buatkan sarung ketupat palas
Ketupat palas senang skit xyah nak ayam
Jus buat sarung kosong untuk nak kembangkan daun palas
Daun asal memang kuncup sebab kita gunakan pucuk palas
So kena buat sarung kosong tu supaya daunnya kembang.
Nanti sarung tu akan dibuka  & akan diisi pulut yang dimasak dengan santan & akan dibentuk semula
Walaupun nampak senang x kena anyam
Tapi puas juga mak aku nak ajar aku
Heeee... Kalau beraya kat kampung, bab ketupat aku memang x masuk campur langsung
Hanya nenek ngan mak aku ngam achik jer
Hihihi
Ok...
SELAMAT HARI RAYA KALAU NAMPAK ANAK BULAN...

1 comment:

  1. Daun kelapa muda untuk.ketupat Tu selalu kita rendam Dalam kolah bilik Mandi atau besen seminggu sebelum puasa.

    Anyway selamat.ber buka Dan berhari Raya aidilfitrimaaf zahir Dan batin. Semoga bergembira Di Bulan Raya...Lama cuti tu...

    ReplyDelete