Wednesday 12 February 2020

KUIH CHA @ KORCHA

Kuih Cha..
Cha tu mak aku cakap maksudnya teh
Teh tu tea la...
Mak aku cakap namanya kuih cha & ada yang panggil kuih jintan..
Ada yang panggil korcha
Dah pernah citer pasal kuih ni dalam post
KUIH JINTAN... kat sini

KUIH JINTAN/KUIH CHA
1 biji telur
2 sudu makan gula
2 cawan tepung
1 sudu teh jintan manis
Minyak untuk goreng

1. Jintan dibasuh dan boleh ditumbuk kasar @  oleh dibiar sebiji-sebiji
2. Pukul telur bersama gula hingga gula hancur
3. Masukkan jintan ke dalam adunan telur
4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit kedalam bancuhan telur sambil diuli.
5.Sukatan tepung bergantung kepada bancuhan telur. Boleh jadi perlu dikurang atau perlu ditambah sshingga mendapat doh yang kental seperti doh kuih siput
6.Bahagikan kepada 8-10 bebola
7. Gentel bebola memanjang sambil ditabur tepung jika melekat
8. Panaskan minyak
9. Ambil 1 stick doh dan gunting kedalam minyak dan goreng hingga garing dan rangup

***Tips....

      Sebaiknya gunting stick terus ke dalam minyak panas sebab jika gunting siap-siap doh memang akan melekat-lekat & nanti susah nak handle..


Banyak mak aku buat kali ni
Kata maknaku nak buat stok untuk kudapan..
Mmmm... Aku x minat sangat sebab rasa jintan dia kuat..
Tapi kakak boleh suka la pulak
Kakak kata sedap

Krup krap krup mak aku makan ngan kakak
Abang ngam aku memang x suka

1 balang tu mak aku ngan kakak jer lah makan..

2 comments:

  1. Replies
    1. Hahahaha Johorean mesti nak sambal... Cicah jer sambal kicap ke.. 🤭🤣

      Delete