Friday 28 February 2020

BUAH KUNDANG SIAM


Buah Kundang Siam

Mak aku beli semalam nyer semalam

Sepatutnya semua rasanya manis
Tapi buah kundang ni umpama kehiduoan
Ada yang masam & ada yang manis
Mmm... Kena tanya orang Thailand
Naper ada yang masam ada yang manis
Sebab mak aku cakap Thailand nyer teknologi pertanian hebat
Buah masam pun boleh dijadikan manis
Tapi ni kenapa ada buah Kundang Thailand  ada yang masam?
Kena berbalik kepada kekuasaan Allah
Sehebat mana manusia..
Kuasa Allah tiada tandingan
Kerana manusia pun Allah yang ciptakan...

 Rezeki jangan dibazirkan

 Semasam buah kundang ni
Bukan lah masam seperti cuka
Sekadar tidak semanis yang diharapkan
Kerana masam itulah
Kita tahu tahu menghargai nikmatnya manis
Kalau semua manis kita sudah tidak rasa nikmatnya manis kerana semua sama manis
Tak faham?
Tak faham sudahhhh


Makan la ngan kicap+ varam + gula
Bukan aku buani mak aku buatkan
Aku mana reti
Inipun asalnya aku ingat kuah rojak
Tapi ternyata silap
Mak aku cakap just gula, garam & kicap
Tapi mampu menjadikan buah kundang ni lagi sedap..
Lebih2 lagi buah yang manis..
Mmmm... Manis juga disebut2

4 comments:

  1. Merecik rs tgk ade kicap gula tu. Nyum2.. buah kundang ni org mengandung selalu ngidam..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiter pun baru tau makan ngan kicap lagi sedap..
      🤭

      Delete
  2. Ish tap..tap meleleh tengok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeeee...kena cari tu..
      Mak kiter cakap buah kundang ni bukan selalu ada.. Buah bermusim.. Mak kiter cakap buah ni sama musim dengan musim buah getah.. Kat kampung nenek pun ada pokok kundang tapi selalu balik bukan musimnya

      Delete