Friday 7 February 2020

AYAM GORENG KUNYIT SEDAP


Ayam Goreng Kunyit Sedap
Mak aku masak pagi Rabu
Untuk bekal & juga untuk aku


Bekal abang
Bekal mak aku
Bekal kakak


Semua bawa bekal heavy


Bekal nasi vs Ayam Kunyit


Abang la paling suka
Sebab ada ayam xde tulang
Senang nak makan


Dalam bekas bulat besar ni untuk aku


AYAM GORENG KUNYIT.. mak aku
2 keping  besar dada ayam ( dari seekor ayam)
1 cawan tepung pedas
1 sudu serbuk kunyit
Minyak
1 cekak kacang panjang/buncis-hiris
1 batang lobak merah-hiris jejari nipis
2 cili merah - hiris nipis
1 bawang holland
1 sudu teh garam

1. Dada ayam dihiris jejalur nipis & gaul bersama tepung pedas & goreng dalam minyak banyak hingga garing rangup & toskan
2. Tinggalkan minyak anggaran 3 sudu & tumis bawang besar & cili merah hiris
3. Masukkan serbuk kunyit & kacang panjang/buncis hiris & carrot hiris
4. Tambah garam & ayam yang sudah digoreng.
JANGAN MASUKKAN AIR
5. Kacau hingga sayur sedikit layu
6. Sesuaikan rasa

##Pesan mak aku:
Jangan dimasukkan air supaya lebih sedap & tahan lama tidak basi untuk bekal. Sayur sudah cukup melembabkan

Seperti biasa...

Mak aku akan update bila makan bekal
Baru pukul 9 mak aku dah update makan bekal.
Mak aku cakap makan awal sebab nak makan ubat..

2 comments:

  1. Assalam dik cella. Mak tak sihat ke? Dik cella kena take over masak macam ni..hihihi..

    Semoga kesihatan maknye semakin baik ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Mak kita dah ok dah
      Hari tu jer 2 hari x sihat Selasa & Rabu tu..
      Kiter nak jer masak tapi mak dah masak.. Hehehehe
      Mak kiter tu kadang ada kerisauan melampau walaupun mende2 yang x sepatutnya risau..
      Mmm... Anyway tq doakan mak kkter. 🌹🌹🌹

      Delete