Saturday, 8 December 2018

YEE MEE GORENG - BEKAL HARI JUMAAT

Yee Mee Goreng
Bekal  bari Jumaat..
Brunch hari Jumaat
Sebab sepatutnya breakfast or tea break
Tapi makan dah pukul 11 kira brunch la


 Bekal aku
Dah x bawa dalam Mangkuk Tingkat
Aku nak jer bawa dalam Mangkuk Tingkat
Tapi mak aku dah masukkan dalam bekas ni jer..
Mak aku cakap sebab nak bawa lebih skit nak makan sama2 ngan cik Yati & cik Ruby..


 Dalam bekas kecik tu aku nyer
Dalam bekas besar tu mak aku nyer la ..

YEE MEE GORENG ..mak aku
1 paket yee mee- 5 ketul
1 mangkuk isi ayam
1 batang carrot
2 pokok sawi
1 sudu teh garam
3 sudu minyak
2 sudu kicap lemak manis

Bahan Blend:
10 cili kering
1/2 bawang besar
3 bawang putih
1 kiub ayam

1. Panaskan minyak dan tumis isi ayam dadu yang digaul dengan garam suoaya tidak melekat bila digoreng
2. Masukkan bahan blend dan masak hingga naik minyak.
3. Tambah carrot dan batang sawi
4.Sementara itu masak air dalam periuk untuk celur yee mee
5. Bila nampak yee mee sudah lerai boleh terus cedok yee mee dan masukkan dalam bahan tumis tadi
6. Gaul rata dan renjiskan kicap lemak manis
7. Gaul rata dan tambah daun sawi.
8. Sesuaikan rasa dan tabur daun sup dan daun bawang
9. Hidangkan bersama jeruk cili


 Bahan nak masak yee  mee goreng
Mak aku cakap masak ala kadar jer
Hanya letak isi ayam..
xde udang sotong bagai
Ni la cara mak aku masak mee & sewaktu dengannya...
Kalau belibayam memang mak aku suruh asingkan isi- isi ayam bagmhagian dada untuk  buat masukkan dalam mee,pasta dan juga untuk buat chickenball
Udang..sotong & seafood lain jarang ada dalam peti ais kat umah aku..
Kalau bualn puasa ada la juga mak aku masak seafood...
Kalau hari lain jarang giler ar...
Yang selalu mak aku masak....
Ayam....telur...sardin...dan kadang2 ikan...
Jarang- jarang la kami makan kat luar atau beli..
Bukan x pernah...
Tapi JARANG-jarang a.k.a KADANG - kadang..!
Mak aku cakap masak sendiri pun memang kena beli barang2 untuk masak.
Harga bahan mengah pun memang mah juga..
Cuma bila masak sendiri dapat jimat kos upah.
Kos upah tu apa..?
Mak aku kata nanti gi study economy subject..
Hahahaha...
Mak aku selalu cakap pada aku,abang & kakak..
Bila dah kerja nantj kena plan perbelanjaan
Kena utamakan KEPERLUAN...
Jangan dahulukan KEMAHUAN..
inilah ayat yang aku..abang dan kakak dah boleh hafal ayat tu..
Mmm....yer lah...!


                
 Mak aku cakap guna isi ayam lebih jimat dari guna udang..sotong bagai..
Lagipun kalau isi ayam bahagian dada kalau masak kari bagai bukan best pun.
Kalau bahagian tulangw baru sedap
Selalu tengok kalau ayam memang mak aku asingkan ikut bahagian ayam
Bahagian isi mak aku kata untuk masak sambal,butter chicken ,rencah mee san chickenball
Kalau untuk goreng ...mak aku dah asingkan dalam 1 plastik...drumstick,wing & rib
Kalau kaki..leher...dan bahagian tulang gang lain mak aku kata sesuai untuk masak sup,kari atau masakan berkuah..
Ko aser aku akan ikut tak bila aku dah kerja nanti..
Kadang2 aku pun x yakin aku akan ikut..
Hahahahaha...



 Ops...jap nak kacaukan yee mee jap
Dah mendidih tu..
Mak aku tengaj potong sawi



Hee...tolong kacau jer..Bukan aku yang masak pun..
Kalau masak mee maggie aku pandai la..
Haaaa....jangan x tahu...
Mak aku kata aku masak maggie lagi sedap dari mak aku masak tau..
Lagiw kalau masak Mee Sedap..!
Haa...selalu kalau aku masak.mesti.mak aku nak joint makan...!
Haaa....jangan ingat aku x ti masak..!
Kalau kek pun mak aku cakao kek aku sedap..
Tapi kek bodoh macam basic butter cake aku boleh la masak..
Hahaha...
Kalau cake lain ...nanti la aku lum habis study lagi..
Heeeeee..


 Mak aku cakap kalau masak yee mee ni
Lepas celur xyah tapis..
Masukkan jer terus dalam kuali sebab nanti yee mee menyerap cecair tu & mee akan jadi kering
Oooo...patut la kalau makan sizzling yee mee...
Kejap jer kuah dia kering..
Rupanya yee mee tu yang serap kuah
Bukan la aku yang hirup kuah dia..
Hahahaha....!


 Sawi ni murah la plak..
Marin beli kat Hero 1 ikat besar baru singgit
Haaa...tapi dia nyer cover harga kat telur ayam lak sampai dekat 5 henggit
So...nak jimat makan la sawi jer..
Hari ni sawi masak sup
Esok sawi masak lemak
Lusa sawi masak kari..
Hahaha...ada ker orang masak kari sawi..
Haaaaaa...kalau sebut sawi
Tingat masa sskolah rendah..
Suka main ejek2 panggil nama bapa..
Pastu gaduh..
Habis gaduh...baik semula..
Pasgj ejek lagi
Pasfu kena marah ngan cikgu semua diam..!
Kalau aku dorang mesti panggil nama bapa aku
Haaaa...dah la aku x suka dorang panggil nama bapa aku..!
Yang selalu ejek tu dak2 lelami la terutama Danish Wahab tu..!
Hahaha..Danish Wahab tu namnay Danish Aiman
Tapi sampai sekarang semua panggil Danish Wahab..!
Kalau Zamir lak dorang panggil dia Sawi
Bapa dia Zawawi
Tapi  dorang saner jer panggil Sawi..!
Tapi itu masa sekolah rendah..
Sekarang xde dah..
Kalau ada pun Danish Wahab jer
Haa...sorang lagi Muis
Tapi Muis tu kitorang selalu panggi dia Rosnayah
Rosnayah tu bukan aweks dia
Tu nama mak dia..
Tapi sekarang xdelah gaduh macam budak sekolah rendah
Just amik semua tu sebagai suka2 jer
Lagipun bukan panggil nama x elokpun..
Just panggil nama emak @ bapa jer
Sebab ramai yang nama sama


 Yee Mee panas2
Aku dah siap
Mak aku baru nak mandi


Siap bekal Yee Mee Goreng..
Ok..bye

No comments:

Post a comment