Wednesday 5 December 2018

PAMERAN PERTANIAN & HASIL LAUT @ MAHA 2018

Just nak haniskan pic yang dah transfer dari camera...
Postbjer lah dah alang tertangguh sampai dah 3 hari..
Hehehee...
Ni tenunan songket
Turut dipamerkan di MAHA 2018
Ni kat Dewan A kot
Aku pun dah x hengat sebab x catat
Mak aku kata xleh jadi reporter ni
Kalau salah lapor ...habis ar...
Hahaha...
Pic pun campur2 dah
Nak kasi habis..
Macam lelong pasar malam plak
Ok ni pic lebih banyak  yang snap dari Dewan Pameran la..Exhibition Hall la kiranya...



Kebebe...
Apa tu.?
Cam
Mak aku cakap ni sejenis makanan tradisi sesetengah massyarakat di Perak..
Mak aku cakapmkat Kedah pun ada tapi dipanggil Pincuk.
Kata mak aku kalau kat kampung nenek dolu2 makanan ni dibuat ketika kenduri
Tapi bukan hidangan kenduri
Sebaliknya dibuat dengan acra menumbuk bermacam buah2an yang masam dan kelat seperti nanas muda, nangka muda,jambu batu,cermai dan jantung pisang di dalam lesung kayu yang besar.
Dalam lesung tu ada sisaw bekas tumbuk sambal belacan dan kerisik..
Tapi mak aku cakap orang kampung nenek panggil rojak sebab campur macam2.
Tapi makanan ni biasanya hanya untuk dimakan oleh mak2 yang sedang buat kerja memasak dibangsal masak.
Rasa dia..?
Mak aku kata rasa dia masam,masjn,kelat,pedas ,sikit manis dan aroma belacan..
Haaaaaaa...ko aser aku boleh bayangkan ke tak..?
Bayang pun blur2 jer...
Hahaha...


Nasi Lemak
Mmmm....malas nak baca info


Ni Palace Of Tje Golden Horses nyer coner..
Aku pun x faham sangatbapa yabg dorang nak pamerkan
Yang aku nampak banyak pokok bunga orkid digantung...
Kat luar tu tempat pertandingan memasak..


Info about Tapai
Haaaa.....tapai tu fav mak aku
Tapi tekak.aku lum boleh terima rasa tapai..
Heeee...


Suasana di luar..
Dah tetiba pic kat luar lak.parking sini
Malas nak.adjust..
So..go thru jer



Ok..dah jumpa
Tu haaa...
Kat Dewan  all about Menu & Persembahan makanan



All about makanan yang famous kat Malaysia la..
Ni about Teh Tarik


Ok...
Ni dah masuk Dewan apa plak ntah
Tapi kat sini about marine la


Scalop...
Shell...
& macam2 siput la
Banyak yang aku x pwrnah tengok dan tak tahu nama
Tapi ada jer info kat situ
Kalau tengok oyster aku mesti ingat Mr Bean
Ala...yang Mr Bean termakan tiram busuk sampai termimpi2 tu...


Macam2 jenis ikan
Yang aku ingat Ikan Bayan..
Ikan apa lagi ntah..
Haaaa....1 jer ingat
Mak aku cakap ada lagi..
Ikan apa..?
Mak aku ulang semula sebut
Ikan Jenahak,Senangin,Kerisi,Kerapu..
Mmmm...apa lagi ntah


Katam..
Ni mak aku yang terbalikkan ketam tu..
Mak aku nak tunjuk kat kakak cara nak kenal Male Crab & Female Crab


Macam2 Siput
Yang aku ingat nama Siput Gonggong
Hahaha....sebab bunyi lain skit


Haaaa...ni memang aku kenal
Ikan Bawal


Obor- obor
Memang real jellyfish
Tapi mak aku cakap ni spesis kecik


Makanan pun ada kat dewan ni
Tapi more to makanan kering la
Ni Kek



Barangan kraftangan
Yang ni dari Sarawak..
Manik2 hiasan


Macam2 Kek



Frozen Food


Ni dia tulia kat situ Tehek- tehek
Info tulis sejenis hidupan laut spesis Landak Laut juga tetapi badannya lebih besar dan durinya pendek2

Haaa....ni mak aku terangakan kat kakak
Yang perut dia besar hitam ni Ketam Betina
Yang perut dia slim tu Ketam Jantan


Jus Buah Bambangan
Haaa...mak aku beli 2 botol


Aneka Kek Lapis Ori dari Sarawak
Beli jugak la sebab aku nak Kek Lapis Horlick
Tengok taster tu tingat Kek Lapis Dayang Salhah kat Sarawak...
Pernah la 2x gi sana
Kali.pertama best..
Layanan dia best..
Kek banyak.pilihan
Beberap tabum kemudian gi plak..
Pekerja dia lak memilih çustomer.
Lastly yang dilayan macam raja langsung x membeli
Kami jugak lah yang banyak memborong
Exspecially Pakcik dan Achik
Dah pernah tulis about cerita tu beberapa tahun dulu..
Ops...itu cerita beberapa tahun lepas
Mungkin sekarang pekerja tu dah xde...
Haaa....tapi we all still xkan lupaSetiap.kali te gok Kek Lapis mesti ingat


Madu Borneo..
Mula aku ingatkan Borneo tu nama madu
Sekali mak aku cakap Borneo tu  Kepulauan Besar yang terdiri daripada Sabah,Sarawak dan Swbahagian Indonesia..
Alamak....camaner aku leh tak tahu..?
Hadoiiii...


Minyak Biji Apricot
Buah Apricot aku tahu
Tapi x tahu lak bijinya menghasilkan minyak..
Biji dia macam almo d tapi size dia kecik.la skit


Macam- macam Beras..
Macam2 warna, size & nama


Belangkas
Mak aku dengan beraninya pegang belangkas

Ops...pic Tehek- tehwk.ni lagi..
Mak aku kata pernah tengok dorang isikan beras dalam tehek- tehek ni dan rebus macam ketupat
Mmm....rupa dia ngeri jer


Carol  .
Hidup tau..
Rasa cam tengah diving kat Tioman lak..
Heee....dah lama x snorkling
Dolu2  masa sekolah rendah memang aku aktif outdoor
Now...mmm...lemau dah
Heeee


Cantik batu2 karang ni
Mmm....dah lenat nak tulis
Mmm....nak ikut mak aku lavi hari ni
Ok..bye



2 comments:

  1. salam
    orang selatan panggil pencuk, pincuk sama je... paling standard- acar timun nenas bawang.

    satu msia la katakan...
    buat makan nasi briyani, minyak, nasi dagang kurma yg berempah... selalunya..


    tehek tehek tu kan ada dalam salamisimon blog. cara orang bugis masak pulut .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencok & Pincuk tu kiter lum pernah rasa..
      Tehek2 tu kiter baru terfikir nak google..
      Terkenal dalam masyarakat Bajau Laut..
      Tak tahu Bajau ada darat dan laut..
      Google jer aemua ada...
      Hahahah...kadang2 mender kacang camtu pun leh x terfikir..
      Heeee...

      Delete