Thursday 19 March 2020

TEMPE & BILIS BERLADA - DAY 1 PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN

Hari ini hari pertama semua eakyat Malaysia diPerintahkan Kawalan Pergerakan untuk mengawal penukaean wabak Covid 19
Family aku mematuhi arahan ini dsngan tidak keluar dari rumah..
Bekalan makanan untuk 2 minggu menghadapi  Perintah Kawalan Pergerakan



Maknaku masak 1 lauk jer


Tempe & Ikan Bilis Berlada
Untuk lauk lunch
Tapi sebab abang x makan bilis ni
Untuk abang lauk ayam yang dipanaskan


Aku
Mak aku
Kakak
Memang makan 1 lauk ni jer
Tempe & Bilis Berlada
Kakak la paling suka
Lauk fav kakak

TEMPE & BILIS BERLADA
3 keping besar tempe- hiris nipi
1 mangkuk bilis bersih
15 cili padi hijau - belah dua
1 bawang besar- hiris
1 sudu teh garam
1/2 asam keping
1 sudu makan gula perang
Minyak masak

Bahan Blend
10 cili kering
1/2 bawang besar

1. Goreng tempe hingga garing
2. Goreng bilis hingga garing
3. Tinggalkan minyak anggaran 1/4 cawan d tumis bahan blend hingga mendidih
4. Masukkan asam, garam, gula & biar naik minyak
5. Masukkan tempe & bilis goreng & gaul rata
6. Taburkan cili padi hiris & gaul rata
7. Sesuailan rasa & matikan apai


Makan la nasi putih panas vs Tempe & Bilis Berlada..
Sedap & nikmatnya bila makan hanya 1 lauk
Sebab semua orang berusaha mencari rasa sedap & menikmati dengan penuh rasa syukur
Mak aku cakap nanti bila hampir kiamat semua manusia akan kelaparan & tiada makanan lagi untuk dimakan
Ketika itu hanya zikir menjadi makanan orang beriman..
😭😭😭Takutnyaaaaaaa


Dah la malam semalam masa PM tengah bacakan perutusan Perintah Kawalan Pergerakan.
Masa tu kat perumahan aku ada berita & pic tersebar mengatakan ada orang KKM  berpakaian orang bulan tu datang dengam ambulance..
Semua cuak & senyap x berani nak keluar rumah
Masa tu juga kawan-kawan aku sibok wasap tanya pasal pic yang tersebar tu
Actually banyak laginpic yang lebih jelas & location yang terang dah tersebar melalui social media dalam group penduduk & FB serta whatsApp
Tapi kena filter la sebab takut kena tangkap
Mak aku dah 50/50 nak balik kg pun dah cancel sebab kes ni

Apapun sama2 kita berdoa semoga Allah lindungi d jauhi kita semua dari virus covid 19 d dari segala mudharat..

4 comments: