Monday 23 March 2020

SAMBAL BILIS + KENTANG MACAM ORANG BUJANG - PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN COVID 19 - DAY 5

Lauk lunch hari ni
Hari ke - 5.. Perintah Kawalan pergerakan- Covid 19
Genap seminggu x keluar rumah
Tak pijak bumi
Just stay at home


 Mak aku masak 1 lauk je untuk lunch
Lauk Sambal Bilis + Kentang Macam oranv Bujang
Haaaa... naper ada nama Macam Orang? Bujang?
Coz.. Mak aku cakap kalau masak Sambal Bilis + Kentang ni adalah makanan yang maknaku selalu masak masa tinggal menyewa masa zaman bujang
Kata mak aku masa tu lauk Sambal Bilis + Kentang memang lauk viral untuk orang bujang
Mak aku cakap dolu2 bukan semua rumah sewa orang bujang ada peti ais..
Mak aku cakap zaman sekarang rumah sewa kebanyakan pakej lengkap dengam funiture & peralatan elektrik..
Kebanyakan rumah sewa orang bujang zaman dulu mak aku bagitau memang kosong hanya ada bekalan elektrik  & air jer
Habis tidur atas apa?
Mak amu cakap kena beli sendiri katil & tilam.
Kalau x mampu beli tidur lah atas lantai alas tikar getah jer..
Uish... x bahaya ker?
Nak masak pun mak aku cakap kena share duit beli dapur, beli gas & kongsi beli barang dapur.
Barang dapur kena beli barang kering jer sebab xde peti ais
Sebab tu mak aku kata Sambal Bilis + Kentang ni lauk viral orang bujang masa tu
Coz kentang & bilis boleh simpan xyah ada peti ais
Habis cili?
Cili mak aku kata kena tumbuk sendiri guna lesung batu
Pergh.... biar betikkkk??



Sambal Bilis + Kentang.
Mak aku cakap ninkira lauk bajet
Kena jimat sebab Perintah Kawalan Pergerakan mungkin akan dipanjangkan lagi jika penyakit Covod 19 masih meningkat..
Mak aku cakap bekalan barang kering kat rumah ni kalau berjimat dapat mengurangkan pergerakan ke kedai untuk beli barang..
Kalau selalu keluar nanti makin tinggi risiko terdedah kepada penyakit tersebut


 Masa makan tiba-tiba aku teringat kepada gelandangan di KL
Macamana mereka nak makan sebab da xde orang keluar rumah lagi
Mereka bukan ada rumah
Kalau mereka ada duit pun, kat mana mereka nak beli?
Kalau dah masjid semua pun dah tutup kat mana mereka nak mandi??
Tengok dalam berita kat TV cakap ada jer orang hantar makanan kepada mereka
Tapi.....   xkan la ada orang hangar setiap hari
Kalau ada setiap hari pun mesti la sekali jer kot sehari..
Kesiannya mereka...
😭😭😭
Syukur الحدالله kerana kita masih ada rumah
Ada makanan walaulun x mewah macam sebelum ni
Nasi, roti, biskut & minuman masih ada
Walaupun hanya 1 lauk tapi boleh makan bila lapar..
Mereka nak makan apa?
Baru aku boleh relate dengan mangsa peperangan di Palestin... di Syiria & pelarian yang tiada makanan & hanya tinggal dalam khemah panas beramai-ramai
Kita baru diarahkan  stay at home pun dah rasa penat, sedih & bosan
Sedangkan kita masih ada elektrik, air, ada wifi, boleh tengok TV, boleh tidur selesa
Boleh mandi bila-bila suka
Boleh makan
Ya الله ئ lindungilah mereka diluar sana
Lindungilah kami & kita semua dari virus corona & penyakit bahaya
Kembalikanlah nikmat kebebasan sepwrti sebelum ini


No comments:

Post a Comment