Monday, 23 March 2020

MEMBAWANG... PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN COVID 19 - DAY 6

Hari ke6 Perintah Kawalan Keselamatan-Covid 19
Mencari aktiviti untuk mengisi masa
Gi dapur
Bukan selongkar makanan
Tapi selongkar bekas bawang mak aku

Garlic...
Bawang Putih
Pernah baca cerita Bawang Putih & Bawang Merah...
Ala... Citer yang ada lagu Ikan Kaloi tu
Citer yang ada pompuan nyanyi lagu pohon beringin atas buai tu nak kahwing ngan anak raja tu
Haaaa.. Dah ingat kan
Bawang Putih gadis yang tidak baik kerana selalu membuli adik tirinya Bawang Merah
Mak aku kata sebab tu lah kononnya bila kupas Bawang Putih.. Mata kita x pedih & x keluar air mata.
Sebaliknya bila kupas & hiris bawang merah kita akan menangis kerana bersimpati dengan nasib Bawang Merah yang dibuli & dianiaya oleh ibu tirinya..
Turmeric
Kunyit...
Mak aku cerita masa mak aku sekolah Form 6 ada subject Sejarah Melayu
Diceritakan kehebatan orang-orang Malayu zaman dahulu bukan sahaja dalam bidang oelayaran, pertanian, perdagangan & juga pemikiran
Mak aku citer antara kebijaksaan pedagang Melayu sewaktu pertandingan uji kepintaran dengan pedagang Arab ialah sebutan barang dagangan. Pedagang Arab kalah sebab mereka tidak dapat menyebut beberapa perkataan Melayu.
Antaranya "Kunyit"
Mereka tidak dapat menyebut dengan betul
Kunyit disebut "Kunit"
Hahaha
Nyiru disebut Niru



Mula buat prop ni sebab nak melukis objek
Tapi tetiba teringat banyak peralatan seninaku ada kat Auni
Dia pinjam masa SPM hari tu
So... tukar jadi fotoshoot la plak

Onion..
Bawang Besar
Yang kining ni aku tahu Bawang Holland
Mak aku banyak guna dalam masakan
Tanya mak aku Bawang Holand dalam Malay sebut apa
Mak aku cakap Bwang Belanda
Hahahaha


Shallots
Bawang merah
Adik tiri kepada Bawang Putih
Selalu kena buki dengan Bawang Putih & Mak Kundur
Haaa.. Mana aku dapat nama mak Kundur
Hihihi cari dalam film animasi Bawang Putih Bawang Merah.
Kakak cakap dulu ada CD animasi Bawang Putih Bawang Merah
Suara Raja Azura jadi Bawang Putih
Suara Erra Fazira jadi Bawang Merah
Sapa ntah jadi Mak Kundur tu..
Jap nak cari...
Haaa
Wan Maimunah jadi mak tiri Bawang Merah..
Mmm...mak aku cakap kalau dolu2 cerita dongeng ni diceritakan oleh mak-mak kepada anak
Cikgu cerita kepada murid
Mak aku kata sebab dulu xdw media social
Xde internet  macam sekarang
Ok.. Esok sambung lagi...

No comments:

Post a comment