Sunday, 14 August 2022

BISKUT DAHLIA UNTUK DR NURISHA

Semalam...Sabtu pagi seusai subuh,terus mengadun bahan untuk buat Biskut Dahlia.


Memenuhi keinginan bakal doktor yang akan kembali meneruskan pengajian @ Moscow pada minggu depan.
Minggu lepas rakan sejawat yang pernah bekerja sebumbung dengan saya ada menghantar whatsApp minta agar dapat buatkan 3 bekas biskut dahlia.Katanya anakandanya Nurisha yang sedang menuntut di Moscow,Rusia sedang bercuti dan akan kembali ke Moscow 27 Ogos ni.Nurisha sedang meyambung pelajaran dalam bidang kedoktoran tu teringin sangat nak makan biskut dahlia ni.
Bulan lepas dia dah order juga bekas tapi tak puas makan katanya..In shaa Allah nanti akan bergelar Dr.Nurisha Syazia.
Semoga Allah mudahkan urusan Nurisha dan juga semua anak-anak kita semua yang sedang belajar agar berjaya dengan cemerlang.Mereka lah modal insan negara pada masa depan..!



Memenuhi keinginan Nurisha untuk makan biskut dahlia ini,maka pagi semalam saya merajinkan diri kerana janji merupakan amanah yang wajib ditepati ...
Benarlah ...perkara yang paling berat adalah AMANAH..
Bila dah berjanji,dandan kemalasan melanda..namun harus dilawan...hihihi

Alang-alang nak buat..terus buat lebih untuk  makan sendiri dan juga untuk penuhi juga keinginan orang lain juga.

Susunan tray menunggu giliran masuk oven...


Adun juga 4 ketul butter...
Seperti biasa resipinya masih sama dan saya c&p juga untuk tepek di sini..

SAMPRET DAHLIA ...
 1 ketul butter 
1 cwn gula icing
1 telur
1 camt esen vanila
1 cwn tpg kastad ( yang ni memang saya hanya akan cari Bird's custad)
1 1/2 cwn tpng jagung( saya guna sebarang brand saja)
Tepung gandum ikut keras yang sesuai( saya guna tepung cap rose merah)
ceri-potong

1. Mix butter & gula icing sampai putih
2.Tambah telur & vanila
3. Tambah tepung jagung & tepung kastad.Mix lagi sampai rata
4.Guna tangan untuk tambah tepung gandum sikit demi sikit hingga agak2 boleh picit dalam acuan...Cuba masukkan dalam acuan & tekan untuk pastikan keras atau lembik..
Adunan kena lembut baru mudah nk picit...Tapi jgn terlalu lembik sbb kalau lembik sangat nnt masa bakar bunganya akan "tidur".. Kalau keras susah nk tekan..agak2 la ye..
6. Tekan dalam dulang & hias dengan ceri potong
7.Bakar suhu 180 & agak2 dlm 20-25 minit..

Tips: guna gula icing lebih baik dari gula kaster..kerana gula icing senang hancur...Kalau gula kaster x betul2 hancur nanti masa bakar bunganya kembang & x cantik..

*Tambahan tips..jika terpaksa guna gula kaster,kurangkan sukatan kepada 500gm sahaja untuk 4 ketul butter tu kerana gula kaster lebih manis  berbanding gula icing.



*** Untuk 4 ketul butter

 ( 250gm x 4) ni saya guna 600 gm gula icing,500gm tepung jagung,1.5 paket bird"s custad dan +- 1paket tepung rose) 

Hasilnya boleh dapat 6 balang panjang ( tak ingt pula kod balang tu)



Ni la hasilnya mengukis semalam.Semoga dapat memenuhi selera Nurisha.

14 comments:

  1. Dahlia cantik dan sedap adalah bonus. Nak dibawa terbang ke Moscow pulak, bertuahlah awak Dahlia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...kan..
      Rezeki Dahlia..
      Rezeki šŸŒ¹dipuja pasangan bercinta.Rezeki bunga raya jafi bunga kebangsaanšŸŒŗ
      hihihi

      Delete
  2. Cantik betul..geram kite tengok haaaaa.. bebila sok nak merasa jugak la..nak order

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah kalau dizikir2 ..manjadi doašŸ¤­

      Delete
  3. Replies
    1. Hihihi....dulu biskut kita jumpa time raya ja...Jaman naw boleh makan every day..Tapi tu la dah kurang nilai sentimentel nya

      Delete
  4. terliur nengok dahlia akak, kalau dekat tingin kita nk ngodernya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau jenis tak mudah hancur..nak ja kirim kawan-kawan merasa..Tapi takut ya jadi "sagon"..Tau dak sagon?šŸ¤­

      Delete
  5. rajiinnyer buat bisikut dahlia yg sedapp ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...
      Belum makan dah cakap sedap..
      Kalau makan...harapnya lagi sedapšŸ¤£

      Delete
  6. Assalamualaikum kak, kalau saya nak oder mcm mana?..teringin sgt2 dah ni..plizz

    ReplyDelete
  7. Saya pun ikut berselera tengok biskut dahlia. Rasa buskut ni makin sedap kalau bukan waktu hari raya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar sekali..
      biskut akan lebih nikmat makan ketika bukan musim raya..hihihi

      Delete