Tuesday 22 November 2016

RESIPI ROTI PURI SEDAP

Roti Puri..
Cicah Kari Ikan Salmon semalam..
Sedapppppp...
Lembut...bila dicicah kari..dikunyah...ditelan..
Kembang dalam perut..
Hahaha...

Selalu dah mak aku masak roti ni..
Tapi kadang mak cakap ni roti Arab..
Hari ni cakap ni Puri..
Mmmm...mak aku kata kalau kat kampung Roti ni popular Bulan Puasa..
Ramai orang order buat moreh...
Tapi kt kampung nenek...roti ni dipanggil roti Arab..
Sebab kalau dipotong roti tu ada poket..
Tapi roti ni kalau gi mamak..mmg dipanggil puri..


Ni mak aku buat untuk sarapan hari Ahad..
Aku ngan kakak makan sampai petang ...
Sebab malas nak masak..
Aku pun malas...
Kakak pun malas...
Mak aku lak ada Hi-Tea kat IOI Putrajaya..
Aku nak ikut gi IOI..mak aku x kasi...
Mak aku kata tunggu abang balik..nnti abang bawa...huhuhu

Resipi pun c&p dari entri roti Arab yang lepas...
Step by step boleh klick
KAT SINI...



Masa mak aku masak roti puri ni aku  tengah sambung tido...
Sebab weekend kannnn...
So...
Resipi & step by step ni aku c&p...
Tapi gambar yang atas tu semua masakan hari ni...
Cuma butter tu mak aku cakap hari ni nyer replace dengan marjerin..
Sebab butter xde stok...


ROTI PURI/ROTI ARAB...Masakan Mak aku
1/2 kg tepung gandum
1bungkus (11gm) yis mauripan
2 sudu susu tepung
2 sudu gula
sikit garam
2 sudu butter
1 cawan air suam-kalau x cukup boleh  tambah
minyak untuk goreng


1. Campur tepung,gula,yis,susu & gaul.
2. tambah air suam + garam sedikit demi sedikit & uli sampai lembut.
3. masukkan butter sikit demi sikit sambil uli sampai x lekat tangan..
4.Bahagikan adunan jadikan bebola sebesar bola ping pong & biarkan 20 minit.

Lepas 20 minit tepung tu akan kembang macam pau
Gelekkan bebola tu agak2 la  1/2 cm tebal..alas la ngan plastik spy x lekat
Panaskan minyak dalam kuali..biar panas..bila dah masuk tepung ni..perlahankan sikit apinya..
Nampak...kat ats tu time 18:23 baru masukkan tepung...bawah  tu 18:24 ...dia dah mengelembung...Maknanya goreng dalam masa seminit dia akan melembung...
Terbalikkan...biarkan warna nya golden...& angkat...
Kalau dia melembung & bila kita belah dua...dia ada ruang kosong camni ...kira ok la tu...menjadi la tu...

No comments:

Post a Comment