Saturday, 12 November 2016

KARI KACANG KUDA

Kari Kacang Kuda..
Chickpeas Curry...
Mmmm...musim kacang kuda kot..
Hari tu rebus...ni kari
Kari ni sedap kalau makan ngan capati or roti canai
Lagi sedap dari kari dal kot..
Tapi rasanya Mochaikotta Curry yang mak aku masak KAT SINI...lagi sedappp la..
Dah lama x makan mochaikotta curry
Mochaikotta tu kacang juga..
Macam kacang soya..
Tapi lagi sedap...

Kari Kacang Kuda ni...
Mak aku kata selalunya untuk orang yang vegetarian...
Kiranya kacang ni ganti lauk la..
Sebab kata mak aku kacang ada protien..
Sebab tu orang vegetarian suka kacang..
Ala..aku pun suka juga makanan dari kacang..
Favourite aku is Kacang Mecadamia..
Sedap do..melting in ur mouth...tapi mahal giler....
Tapi bukan semua kacang aku suka..
Kalau kacang tanah aku x suka..
Kalau makanan dari kacang yang aku suka...
Mmmm..tempe..

KARI KACANG KUDA..
1Cawan kacang kuda-rendam & rebus empuk
2 sudu rempah kari
Air secukup kuah
1/4 cawan santan pekat
Garam & secubit gula

Bahan tumis:
1/2 bawang besar-cincang
2 bawang putih-cincang
1Sudu teh halba campur
1 tangkai daun kari
2 sudu minyak

1. Panaskan minyak & tumis bahan tumis hingga harum.
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan 1/2 cawan air..biar hingga naik minyak
3. Masukkan kacang kuda rebus & air secukupnya untuk kuah..
4. Masak hingga mendidih & tambah garam & secubit gula.
5.Akhir sekali masukkan pati santan & biar mendidih sekejap..siap..

**Mak aku cakap yang ni guna rempah karu daging...kuah agak pekat & gelap..
Untuk rasa yang lebih light..prefer guna rempah kari ikan...

No comments:

Post a comment