Saturday, 26 November 2016

PENGAT KELEDEK

Pengat Keledek...
Untuk minum petang tadi...
Waktu hujan tengah lebat giler..
Guruh berdentum..
Kilat menyabung...
Eh,guruh dulu ke kilat yang dulu...
Heee..
Belajar Sains kan...
Guruh dan kilat bergerak serentak..
Tapi kenapa nampak kilat dulu?
Sebab cahaya bergerak lebih cepat dari bunyi...
Kilat kan cahaya...cepatlah..
Guruh kan bunyi...lambat dari cahaya...

Semangkuk Pengat Keledek..
Memang layan ar sebab cuaca hujan & sejukkk
Secangkir Teh O Panas..
Heee...sajer nak guna perkataan cangkir..
Sebab perkataan tu pernah buat aku hilang 2 markah dalam BM...
Soalan suruh cari senonim untuk cangkir..
Aku belasah jawab teko..
Mana aku tau..
Soalannya secangkir teh..
Aku tukar la seteko teh..
Haaa...memang hilang la 2 markah..
Rupanya cangkir tu cawan...
Mmm...ingat sampai la ni lar...


Yang pink tu nak panggil teko ker jug...?
Mm...mak aku cakap dua2 pun boleh..
Kalau isi minuman panas...namanya jadi teko..
Kalau isi minuman sejuk...dia jadi jug..
Hahaha...amfibia la tu..
Hihihi...

Walaupun nampak low class..
Tapi mak aku sayang tu..
Specialnya teko/jug tu sebab kalau isi minuman panas...
Minuman tu akan tetap panas beberapa jam..
Dengan syarat tutup ketat..
Mak aku cakap ni kira macam termos la
Kalau kat runah nenek saiz dia lagi besar..
Kalau ada orang datang...bancuh penuh letak kat meja luar..
So,sesapa datang terus sambung minum..
Air Teh O tetap panas
Yang kat umah ni..Achik yang belikan..

Keledek Oren..
Aku suka..
Kalau nenek..suka keledek purple..
Mak aku plak suka keledek kuning..Keledek Jepun..
Pengat ni mak aku guna keledeh favourite aku..
Keledek Oren..

PENGAT KELEDEK
2 ketul keledek oren
2 sudu besar sagu biji-rendam
4 cawan air
1 kotak kecil santan
1 helai daun pandan-simpul
1/2 sudu teh garam
2 keping gula nissey(gula melaka)

1.Kupas keledek & potong kiub
2. Rebus bersama 4 cawan air hingga empuk..
3. Tambahkan sagu biar mendidih hingga sagu jernih.
4. Tambah santan pekat ,pandan.garam & gula nissey..
5. Biar mendidih sekejap hingga gulanya larut.
6. Tutup api.
7.Biar sejuk supaya kuah lebih pekat & rasanya lebih sedap

No comments:

Post a comment