Tuesday, 22 November 2016

KARI TANPA SANTAN..

Kari Tanpa Santan..
Kari apa tanpa santan tu...?
Kari Kepala Ikan Salmon...
Oooo...tapi xnampak pun kepala ikan salmon..?
Memang ler dah xder ruper kepaler ikan lagi sebab dah dipotong 18..
Ish...bior bebenor ...
Ngeri benor teman dengor nyer...
Heeee.....maner ader potong 18..
Kepala salmon tu kecik jer...
Potong 6 jer...
Heeee...


Kepala salmon bersama isinya..
Dimasak kari ,tetapi tidak menggunakan santan..
Kata mak aku ni yang rasanya ala asam pedas sebab xde santan...
Tapi aku suka kari yang x guna santan..
Sebab ikan salmon tu dah lemak dah..
Heee...
Sebenarnya semua kari aku suka...santan ke xde santan ke...aku sukaa jerrr...


Sayur Kuning Kobis...
Aku tengok dah macam sayur kat restoran mamak...
Sebab kalau mak aku makan nasi kandar kat mamak mesti Kari Ikan ...Sayur Kuning Kobis..Kuah Campur...kuah kari + kuah kicap + kuah kurma...
Aku x minat nasi kandar...
Tapi kalau mak aku makan..aku paw juga lah ..minta mak aku suap 1..2..3x...
Heeee...

Selain Kari Salmon & Kobis Kuning tu..
Mak aku goreng Ikan Pekasam..
Ulam kobis muda cicah budu...
& tembikai...
Pergh...
Berpoloh do....
Daq eeee...
Daq eeee...

KARI TANPA SANTAN
1 kepala salmon +isi
(dipotong)
3 cawan air asam jawa (cair)
4 sudu minyak
Garam
3 sudu rempah kari +1/2 cwn air

Bahan tumis:
3 ulas bawang merah-hiris
3 bawang putih -hiris
1 sudu teh halba campur
1 pelepah daun kari

1. Panaskan minyak & tumis bahan tumis
2. Masukkan rempah karibyang sudah dibancuh & biar naik minyak
3. Masukkan kepala ikan & isinya & biar 1/2 masak.
4. Masukkan air asam jawa,garam & biar mendidih hingga ikan masak.
5. Perlahankan api sekejap supaya naik minyak.Srsiaikan rasa & siap

No comments:

Post a comment