Wednesday, 6 December 2017

AGAR- AGAR SANTAN GULA MERAH

Agar- Agar Santan Gula Merah .
Tapi naper x merah pun...??
Mak akau cakap GULA MERAH tu mean GULA PERANG a.k.a BROWN SUGAR..
Tapi mak aku cakap sejak dahula kala lagi memang nenek dan rakan- rakan yang sewaktu dengannya pangil Gula Perang tu sebagai Gula Merah..
So..mak aku pun panggil Gula Merah..
Oooo....begituuuuu...!



Agar- agar Santan Gula Merah..
Nenek panggil AGAQ- AGAQ...
Ha...mak aku cakap orang Utara memang paggil AGAQ- AGAQ...
K
Mak aku kata kalau orang Kelantan panggil BLEDO..
Kata mak aki lagi orang- orang tua sebelah Johor panggil LENGKONG..
Naper orang - orang tua..?
Mmm...mak aku cakap sebab orang- orang muda dah x panggil lengkong...tapi pagil agar- agar dah...
Tapi mak aku juga ada citet..
Zaman mak aku sekolah dolu ada subjek Sains Rumah Tangga...
Resepi dalam buku teks Sains Rumah Tangga tu ada tulis LENGKONG SANTAN..
Yang maksudnya Agar- agar Santan..
Tapi yanv aku tahu kalau kat Kedah time balik kampung kalau gi Pasar Tani @ Pekan Nat...
Paling banyak kalau Bulan Ramadhan..
Mesti ada orang jual AIR LENGKONG..
Nenek cakap AIR LENGKONG tu...As Know As AIR CINCAU la...
Hahahaah...Kelllassss nenek ko Jah...!!!
Kikikiki....
Tapi siyes..orang Kedah panggil Cincau tu Lengkong...
Omputih panggil Grass Jelly...
Ah...banyak lagi citer pasal agar- agar ni..
Nanti lain kali sambung...


Mak aku cakap dolu2..kalau nenek masak agar- agar santan...
Lebih sedap sebab guna santan pure & bau pandan dolu2 lagi wangi..
Yer ker pandan dolu2 lagi wangi..?
Mmm...ntah lah..
Mak aku selalu cakap makanan dolu2 lagi sedap dari makanan sekarang.
Kata mak aku mihun dolu2 lagi sedap..
Mee Goreng dolu2 lagi sedap..
Kari dolu lagi sedap..
Even...nasi dolu2 pun mak aku cakap lagi sedap sebab nenak ngan atuk tanam padi sendiri..
Pastu nenek tumbuk sndiri @ atuk akan hantar padi gi kilang padi untuk dimesin menjadi beras...
Mmmm....aku x boleh bayangkan suasana tu.
Walaupun time balik kampung mak aku selalu tunjukkan kilang padi tu...
Sampai sekarang kilang mesin padi tu masih ada..
Tapi nenek dah x tanam padi lagi..
Sawah nenek dah disewakan kepada orang.
Nenek hanya ambil duit dan beli beras..
Hahahahaha...



Mak aku cakap kalau ori nenek masak Agar- agar Santan ni lebih lemak sebab mak aku kata akan ada selapis nipis sahaja lapisan putih santan di atasnya..
Tapi lapisan tu pure lemak sebab pure santan..
Tak macam sekarang ni mak aku cakap lapisan putih tu kurang sikit kick sebab santan sudah dicampur telur supaya lapisannya lagi tebal..
La...dah camtu naper  x buat maccam yang nenak buat...?
Haaa..mak aku cakap terlupa nak buat ori macam nenek...
Sebab dah terbiasa buat yang guna telur...
So...?
So...makan jer lah


Agar- agar Santan Gula Merah ni sedap
Aku hanya biasa makan yang lapisan atas tu tebal macam ni
Sebab memang mak aku selalu buat macam ni jer..
Mmm...nanti nak minta nenek buat lah yang mak aku cakap nenek buat sedap tu



Sebenarnya mak aku buat 2 bekas besar ni...
Untum bawa buah tangan nak gi ziarah...
Haaa..nanti pasni citer pasal ziarah tu..
Lepas dah simpan dalam peti ais bagi sejuk baru sedao nak makan..
Tapi kakak x suka Agar- agar Santan..
Kakak lagi suka AGAR- AGAR SIRAP MERAH kat sini....
Untuk dapat 2 bekas macam kat atas tu mak aku cakap guna 1½ paket agar- agar tali
Sebab kalau guna 1 paket sahaja mak aku cakap hanya dapat 1 tuppeware panjang yang hijau tu jer.Yang tu nk bawa buah tangan
Tambah lagi ½ paket untuk dapat 1 lagi bekas yang kecik sikit tu untuk maman sendiri..


AGAR- AGAR SANTAN GULA MERAH
1½ paket agar- agar tali cap burung layang2.
( 1 paket= 20 gm)
2½ liter air( lebih kurang 10 cawan)
1 cawan gula merah ( brown sugar)
( boleh ganti 1 ketul gula melaka)
¾ cawan gula pasir
½ sudu teh garam
1 kotak kec santan
2 biji telur
1 pandan

1. Basuh dan gunting agar2 supaya senang nak sak.
2  Rendam agar2 supaya lebih cepat dimasak.Kalau x rendam pun boleh.
3. Masak agar1 bersama 10 cawan air hinggamandidih dan agar2  larut sepenuhnya
4. Masukkan pandan dan gula merah serta gula putih dan garam
5. Kacau telur beraama santan dan tapis.
6. Perlahankan api dan tuangkan xampuran santan dan telur sambil dikacau pusingan supaya mendapat serat telur yang lebih halus.
7. Kuatkan api dan biarkan mendidih sekejap.
8. Matikan api dan kacau pusingan beberapa pusingan supaya bahagian santan bertelur lebih halus
9. Tuangkan dalam loyang atau bekas
10. Jangan usik bekas tersebut supaya bahagian atas tidak berselerak.Biar beku terlebih dahulu sebelum disi.pan dalam peti ais.





8 comments:

  1. Sedap nya...lengkong...tempat Aunty pun kadang2 depa panggil lengkong...teringat dolu2...sains rumahtangga,cikgu ajar agar2 gula merah ni dan agar agar lumut...haa...haa..sezaman Mak Dik Cella...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best nyer cikgu2 dolu ajar masak agar2..
      Cikgu kiter xde ajar pun dalam KH...Tapi kalau topik masakan cikgu suruh masak apa yg kiter suka

      Delete
  2. Berapa lme amik mase nk beku ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak kiter cakap..
      Kalau letak suhu bilik dalam 2 jam baru bekunya cantik..Tapi kalau nak cepat..boleh rendam loyang dalam air supaya cepat sejuk dan selepas dah agak suam masukkan dlaam peti ais..Lebih cepat beku dalam 1/2 jam.Tapi jika untuk majlis besar mak kitwr cakap biasanya kuantiti cecair dikurangkan supaya kuih lebihbkeras dan tidak berair untuk masa yang lama..Tetapi daro segi rasa sukatan ini lebih sedap kerana just nice..

      Delete
  3. Pasal ape sy buat... Telur naik sikit je...
    Nampak mcm agar2 campur😅

    ReplyDelete
  4. Pasal ape agar2 sy buat jdi mcm agar2 campur 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak kiter cakap kena bagi mendidih supaya telur tu jadi masak dan terapung..

      **kalau agar2 sudah beku pun masih boleh alter.masak jer semula dengan sikit aor bingga cair dan mendidih semula

      Delete
  5. Menarik resepi Cella nih..selalu acik buat semua bhgn putih tu dah turun ke bawah..ada masa nk try cara Cella plk..

    ReplyDelete