Monday 18 December 2017

MEE KARI SEDAP R&R ULU BERNAM & KISAH TOL

Mak aku cakap nak balik KL hari Khamis...
Tapi aku pujuk mak aku jangan balik lagi..
Belum puas lagi duduk Kedah..
Baru 8 hari...
Kan hari tu mak aku dah janji nak balik cuti kat Kedah 10 hari...
Mak aku cakap kena balik sebab kakak dah call suruh hantar camera nak guna camera nak gina hari Jumaat..
Tapi hari Khamis x jadi balik
Haa...sebab x jadi balik lah dapat gi makan CENDOL SEDAP DI ALOR SETAR...kat sini
Petanhhari Khamis lak kakak cakap xjadi guna hari Jumaat...tapi nak guna Sabtu pukul 11 pagi..
Makanya Hari Jumaat sempat lagi gi Pasar Kemboja. Balik dah tengahar...mak aku plak cakap x jadi balik KL sebab Achik ajak lunch ramai2 kat luar ...lepas Pakcik dan Haikal solat Jumaat..
Setelah 2hari & 2x x jadi balik KL..
Akhirnya...
Semalam...Sabtu 16 Disember 2017...
Sebelum subuh lagi we all dah bertolak balik KL..
Malam sebelum tidur mak aku dah soh angkat semua barang masuk boot sesiap..
Tinggalkan baju yang nak pakai balik jer
Pukul 4.30 pagi mak aku dah kejutkan
Pukul 5.15 dah bertolak dalam kesejukan pagi.
Pukul 6 pagi singgah Tol Sungai Dua untuk solat subuh.




Pukul 7 pagi dah sampai Bukit Merah.
Nak snap pic Arowana Village erea kampung aunty Ogy tu..
Tapi asyik bercerita  jer ngan mak aku..
Sedar2 dah singbord ni dah..
Dah lepas dah Arowana Village..
Nak sangat singgah umah aunty Ogy makan Cheese Leleh..
Tapi belum ada rezeki..
Huhuhu...


Suasana pagi di  PLUS hi way
Mak aku dah pesan...suruh alert nak bemti isi minyak & top up smart tag


Pukul 7.15 kat Petronas R&R Gunung Semanggol
Mak aku bagi...
rm50 untuk isi minyak ..
rm50 untuk topup T&G
rm 10 untuk beli susu dan Pearl Kacip Fatimah
Haa...Pearl Kacip Fatimah tu minuman WAJIB mak aku kalau long term drive..
Waktu lain x nampak lak mak aku minum.
Bila tanya maknaku cakap minuman tu bukannya sedap pun..sebab tu hanya minum waktu tertentu jer
Mak aku cakap minum untuk energy sebab nak drive berjam- jam
Aku..?
Opkos la susu....minuman WAJIB aku kalau hari sekolah..
Tapi hari ni wajib juga sebab aku memang xkan tidur waktu mak aku drive..
Kena layan mak aku berbual supaya mak aku x mengantuk...!


Sebab masih awal pagi...
Kabus tebal....
Minggu ni memang pagi berkabus jer kat Kedah pun..
Ni kat Perak pun sama




Haaa....matahari yang sedang bersembunyi disebalik bukit bukau...
Sudah mula menampakkan dirinya...


Sunrise...
Cantik...
Subhanallah....Alhamdulillah.....Allahu Akbar!


Kesunyian Terowong Menora..
Masa nak balik Kedah minggu lepas sesak giler dalam ni...jem !
Pagi ni sebaliknya pula
Lengang kosong
Mungkin sebab masih awal pagi



Hanya beberapa saat berada dalam terowong ni
Minggu lepas hampir 1/2 jam x bergerak dalam terowong tu..
Bayangkan sesaja nak masuk duduk 1/2 j dalam terowonv
Bapak ngeri do...!
Sib baik jem berjemaah....x la serem sangat
Dah kuar terowong aku cakap kat mak aku nak singgah R&R Tapah ...
Tapi mak aku cakap skip benti kat Tapah sebab plan nak benti breakfast kat Ulu Bernam...




Pukul 10 dah sampai Ulu Bernam
Makanan WAJIB mak aku kat R&R Ulu Bernam
Dulu aku x teringin pun nak try
Tapi sebab dah selalu...selalu...selalu banget mak aku makan kat sini..
Aku pun dah termengikut selera mak aku...
Asal mak aku order jer mesti aku nak tumpang sekaki..
Hehehe...
Tapi seingat aku..
Aku belum pernah order untuk sendiri
Mesti nak share ngan mak aku
Sebab mangkuk dia besar
Dah la penuh ngan isi dia
Mee tu wajib la sebab namapun Mee Kari
Tapi tang kuah tu...
Memang TERBOIK...!!
CUKUP SEDAP pada our tekak...



Paling feel bila fucuk goreng tu menyerap kuah
Bendi dan Terung Goreng tu fav mak aku..
Aku x kacau
Aku cuma akan kacau ayam
Sebab kalau minta Mee Kari Special
Dia akan letak seketul ayam goreng
Kalau Mee Kari Biasa xde letak ayam goreng
Dah la sedap..
Harga berpatutan
Semangkuk BESAR penuh dengan isi ni
Untuk Mee Kari Special HANYA RM7
Kalau mee kari biasa mesti lah x sampai rm7
Tapi sebab selalu order Mee Kari Special
Tak tahu harga mee kari biasa
Dolu harganya lagi murah
Tapi sejak GST kot..harga dah naik sikit
Tapi masih berbaloi sebab masih mangkuk besar dan boleh share 2 orang
Lagi satu yang mak aku WAJIB order kalau benti makan @ minum kat R&R ...ialah KOPI O PANAS
Haaa...aku pun suka..
Tapi nak conrol ayu..
Aku xkan minum kalau kat luar
Aku hanya minum kopi kat umah jer..
Hahaha..


So...if ada yang taste tekaknya sama ngan we all
Lets singgah kat R&R Ulu Bernam & cari stall ni


Close up skit ...
Tapi mak aku cakap dulu nama dia Zul Mee Kari
La ni macam nama lain sikit..
Tapi still ada nama zul
Hmmm...entah...x perasan lak aku
Ah...x kisah la
Sebab rasa dia masih sama
Sedap...
Yang aku perasan dolu mangkuknya bolat..
Hari ni mangkuk srgi 4
Lagi besau   !


Wokeh...teruskan perjalanan
Kena sampai Puncak Perdana sebeum tengahari.
Kakak asyik call..wasap jer tu tanya dah sampai mana...
Baru sampai Tanjung Malim la....
1 jam lagi in sha Allah sampai Puncak Alam kot


Lepas Rawang dah kena alert sebab  visi jari ni kat terus ke Puncak Alam..
Kena exit PLUS & masuk Guthrie hiway
Jangan terlupa plak..
Kalau biasa nak baliknkena exit Tol Duta


Ok...belok kiri..
Banyak lori plak
Masuk plak Kisah Tol
Sampai jer Tol cam biasa aku akan jadi tukang pegang Smart Tag untuk scan
Eh, naper lak palang x terangkat..
Aduh..kereta dah banyak kat belakang
Bateri habis ker..
Sekali bila tengok kat screen dia tulis "BAKI TIDAK MENCUKUPI"
Eh, xkan baki x cukup..
Mak aku soh check baki...
Hmmm....RM40.37 sen
Mak aku dah panic..
Mak aku tanya kenapa baki hanya RM40++
Kan tadi kat R&R Gunung Semanggol dah topup  RM50..
Sepatutnya baki mesti RM90++
ADUHHHHHH.....salah aku..!
Aku cepat2 soh mak aku reverst.
Aku buka tingkap kerata & siap kuarkan tangan signal supaya kereta belakang berundur..
Sib baik semua kereta di belakang ok jer...undur slow2 sampai lepas kon merah
Pastu aku kna angkat tangan tahan plak setiap lorong supaya kenderaan lain bagi laluan untuk mak aku nak cross ke tol tunai yang palingbhujung belah kiri..
Ko bayangkam dari hujung kanan nak ke hujung kiri..
Berapa lorong nk kena cross dengan kereta semua laju2..sebab sekarang semua lorong kan digital...dh xde cash lane...
Sib baik semua kenderaan...kereta...lori bagai...
Semua simpati dan bagi laluan dengan IKHLASnya...!!
Hahaha...dalam keadaan genting ni memang kena HUSNUZON jer...
Berbaik sangka sebab semua bagi lauan tanpa ada yang bunyikan hon...
Huh...akhirnya selamat juga ke lane paling kiri..
Lane paling kiri memang ada petugas..
So, bagi kad T&G pada staff tu beserta duit cash untuk topup
Lorong ni BUKAN Lorong Tambah Nilai yer..
Tapi just boleh topup HANYA kes  Baki Tidak Mencukupi
Huh...dah lepas tol baru boleh citer kat mak aku
Sebenarnya kat Petronas R&R Gunung Semanggul tadi xboleh topup..
Aku xdelah cakap kat mak aku
Sebab aku tahu baki masih banyak masa aku touch kat tol Juru tu aku nampak baki memang rm 40 ++
So..xkan x cukup..!
Tapi mak aku cakap memang TAK CUKUP
Sebab kalau dari KL ke Kedah tolnya hampir 60 henggit..
Hari ni lagi banyak tol sebab kena lalu lagi 2 tol Guthrie...2 tol KESAS..
Huhuhuhu...selama ni aku ingatkam tol balik Kedah hanya dalam 30 henggit camtu jer
Sebab aku hanya jadi tukang pegang Smart Tag & halakan kat scaner ..
Pastu palang mesti terangkat & mak aku pun lalu..
Mana aku pernah amik pot berapa kadar tol
Hrmmm...lepas dah discrib kat mak aku..
Mesti la dah boleh agak kan..
Opkos mak aku akan beri ceramah percuma sampai berdesing telinga aku..!!!
Tapi aku redho jer lah sebab dah MEMANG SALAH AKU..!!

MORAL OF THE STORY:
1. Pastikan baki mencukupi..Sebaiknya BERLEBIHAN
2. Jangan BERAHSIA dengan mak..hahaha...lain kali bagitau mak kalau xboleh topup...
Boleh la mak singgah tempat lain @ Lorong Tambah Nilai
3.Simpati & berilah laluan kalau ada kereta reverst
SEBAB bila kita yang melalui situasi tu baru kita tahu..





Huh...sebab mak aku dah penat bercermah..
Mak aku ajak singgah minum dolu kat R&R Elmina..
Sebenarnya x pernah singgah sini sebab ni 2nd time lalu sini.
Selalunya exit Tol Duta mana nak lalu sini
Mak aku cakap xde kepentingan nak  lalu sebab lagi jauh..
exit Bukit Jelutong dah la tersalah jalan plak masa nak u-tern..
Waste time hampir 20 minit..


Sampai Kolej kakak 11.50..
Kakak dah moncong sebab lewat nak gi fotoshoot..
Janji sampai pukul 11...
Hmmm...kakak x tahu apa yang aku ngan mak aku dah lalui..
Dah cuba cepat...tapi hanya ini yang terbaik..!
Sampai rumah dah pukul dekat pukul 3 Hmmmm...memang terasa la penat..

3 comments:

  1. Org Malaysia memang baik hati dan bertimbang rasa ...tp memang kalut oiii kalo jd lagu tue..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha3..memang kaluit laaa...
      Automatic hilang control ayu...lambai tangan macam police traffice..hihihihi

      Delete