Thursday 19 September 2013

SIRAP BANDUNG....

Semalam petang aku minta mak aku goreng kuey teow sbb lapar..Mak aku xnak masak kuey teow tu sbb mak aku kata dia nak makan nasi...sbb dia teringin nak makan lauk kari...
ala.....mesti lambat..perut aku dah lapar giler....

Mana x lapar...dah pukul 4 petang dah...Sementara tunggu mak aku masak nasi & kari mak aku tu .....Aku minta mak aku buatkan air teh 0 ais...mak aku kata gula dah habis lupa nak beli....Hmmmm..akupun selongkar peti ais & kuarkan susu pekat suruh mak aku buat teh susu...tapi lepas tu aku teringat plak sedapnya kalau dapat minum air bandung...yesss..!!! suruh mak aku buat ais bandung lah.
...taraaa ....mak aku dah buatkan sirap bandung....pink!!! my favorite colour you....hehehehe
Yang gelas besar tu aku nyer.... yang gelas xde tangkai tu..mak aku nyer...mak aku kata x susah pun nak buat air sirap bandung ni..


SIRAP BANDUNG...mak aku

1/2 gelas air mendidih
susu pekat ikut manis
1/2 camt sirap ros
sikit je garam(sikit je)
beberapa titis pewarna merah jambu star brand
Ais kiub

1. Air panas + sirap ros +secubit garam+ susu pekat & pewarna merah jambu.
2. Kacau rata2 & tambah ais kiub..Ais biar banyak..baru rasanya sedap..Kalau letak ais tu sikit..nanti rasanya macam mentah x best la...

****Mak aku kata garam tu untuk bagi rasa lemak susu tu..
****Mak aku cakap kalau buat air sirap bandung ni...boleh juga guna ais krim soda ...campur ngan susu cair..jgn guna susu pekat sbb ais krim soda tu dh manis..Lagi satu..hati2 campur susu cair ngan air soda tu sbb kalau xhati2 air tu jadi x sebati...


No comments:

Post a Comment