Sunday 8 September 2013

SAMBAL KENTANG...... SEBIJI-SEBIJI

Kentang memang antara makanan yang aku suka..Masak apapun aku suka...Hari ni mak aku masak Sambal Telur + Kentang....kentang tu mak aku biar camtu je,,,xde potong2 dah...Mak aku aku kata sambal kentang sebiji-sebiji.....buat pulak guna cili merah....hmmm memang aku suka....

 Hee..nampak macam sambal telur je kan....sebenarnya telur  4 biji je...lagi yang bulat2 tu adalah kentang....kan dh kata kentang sebiji-sebiji...
Haaa.....dh belah telur & kentang tu baru nampak beza......

Mak aku masak pulut kukus yang gauk ngan santan tu...kira macam nasi lemak la...mak aku kata bukan nasi lemak..tapi pulut lemak...yo laaaa....Yang atas tu mak aku nyer..ada ikan rebus yang digoreng..Yang bawah tu aku nyer....xde ikan...mak aku leta dalam dulang siap nganm air teh 0 sbb aku nak makan depan TV....dulu mak aku selalu marah bila  aku letak cawan ke..gelas ke atas lantai depan TV sbb ada kesan bulat bekas cawan tu...selalunya bila mak aku bising..aku amik la mop..lapkan tempat tu...pastu sekarang tiap kali kalau nak makan depan TV mak aku letak dalam dulang siap2...xde la kesan kat lantai lagi...hehehe

SAMBAL KENTANG & TELUR SEBIJI-SEBIJI

4 biji telur
4 biji kentang
6 biji cili merah
1 bawang besar
minyak
garam & gula
\sikit daun sup

1. Rebus telur & kentang sebiji-sebiji sampai empuk.
Kupas kulit telur & kentang..
2. Panas minyak & goreng telur rebus yang dh dikupas...Goreng pula kentang rebus sebiji-sebiji yang dh dikupas kulit sampai nampak garing
3. Blend cili & bawang - jangan halus sangat..
4. Dalam minyak tadi tumis cili blend...masuk garam & gula sikit je..
5. Bila mendidih masuk telur & kentang...kacau & biar hingga naik minyaknya...tabur daun sup...siap...
3.Blend cili & bawang besar




No comments:

Post a Comment