Monday, 9 September 2013

KUIH SERABAI....BUKAN AKU YANG SERABAI....!!!!!

Lepas makan pulut ngan durian petang tadi aku nak baca buku....Aku dh amik buku duduk kat ruang tamu......
Macam magic....sedar2 je dh gelap...Eh,naper boleh jadi macam ni...?

Hahahaha...bukan aku yang baca buku la...Buku yang sudah baca sama aku la.....hahaha ..x tau bila aku tertidur..Sedar2 dah gelap...bukan sbb malam...tapi sebab hujan la...patut la sedap jew aku tidur.... Agaknya sebab makan durian banyak kot.....hehehehe

Mak aku tengah masak...Laaa...masak lagi....hmmm makan lagi la.....
Ingat kan mak aku buat pancake...tapi macam lain sikit la....
Tapi warnanya putih jew...pancake selalunya golden brown.....Mak aku kata ni memang pancake...tapi pancake melayu la...pulak...!!!
Mak aku cakap yang ni namanya "Kuih Serabai".....
Eh,apa ke pelek je nama kuih ni...? Ni betul2 ke cobaan nih...?
Menurut mak aku..kuih ni memang namanya Kuih Serabai.....Walaupun namanya Serabai tapi rupa dia x la serabai...hahahaha
Mak aku cakap kuih ni kuih tradisional orang melayu dulu2... buat ngan tepung beras & santan & yis...tu sbb ada lubang2 tu....
Hmm aku pun dh perasan sekarang ni mak aku banyak buat kuih2 yang pelek2 jew...ada yang x pernah aku dengar pun...ataupun sebelum ni aku yang x amik tau....sejak aku ada blog ni baru aku rasa nak amik tau sbb .....hmmm,camana nak tulis kalau x tau....hehehehe
Makan dia ngan kuah durian....Durian lagiiiiiiii...!!!! tapi..... I LIKE...!!!!
Seperti biasa....aku pun suruh la mak aku taip resipinya untuk aku meng copy & meng paste kan....& tambah perasa yang aku suka...sbb tau dh mak aku mesti banyak pesanannya tu...hahahaha

KUIH SERABAI
2 cawan tepung beras
2 cawan air suam
1cwn santan
1 camt mauripan /yis
sikit gram & gula 

1. Campur je semua tu..kecuali garam...air tu ikut keperluan..boleh tambah atau kurang..bancuhan tu mestu cair je..lagi cair dari buat tepung goreng pisang....Pastu biarkan bertutup selama 1 jam..
2. Pastu baru masuk garam & kacau..
3. Panaskan kuali pan...ala yang kuali leper yang buat pancake tu...guna yang kecik..
4. Tuang 1 senduk kecik tepung yang  & tutup kuali tu...
5. Bila dh mula kering ..dia akan jadi lubang2 cam ni..Yang ni belum cukup kering...tempat yang xde lubang tu sbb masih basah ...
6. Bila dh masak & cukup kering dia akan penuh dengan lubang2 cam ni,,,maknanya dh masak la tu
7. Lubang2 tu bahagian atas dia je...bahgian bawah kalau kita terbalikkan ...jadi macam ni la...pastu kalau bk terbalikkan pun xpe...xnak terbalik pun xpe..boleh terus angkat...
8..Ni kuih yang dah masak...Yang lubang tu depan dia..Yang x lubang tu bawah dia...
9. Makan la dengan kuah durian....yummmmyyyy...!!!!

KUAH DURIAN
10 ulas durian- buang biji
5 cawan santan
1 ketul gula melaka
sikit garam
1 helai pandan
1.  Masuk semua tu dalam periuk & kacau sampai didih & pekat
Ni kuah durian yang mak aku buat tu...Mak aku kata warnanya x gelap sangat sbb pakai brown sugar je..Gula melaka xde....

**** Pesan mak aku... Kalau xde durian..boleh je guna pisang @ guna isi nangka pun boleh untuk buat kuah..ganti je durian tu ngan pisang @ nangka...
**** Kalau xde juga semua buah tu...guna santan ngn gula melaka je punn boleyyyy...
tapi mak aku kata xde la bau & rasa buah tu...

Begitu lah kisah Kuih Serabai pada hari ini....Kuih tu yang Serabai...Bukan Aku Yang serabai...!!!!






 
 



2 comments:

  1. saya peminat kuih serabai..kat penang selalu beli kat tempat makan sebelah market taman tun saardon...makcik tu lama niaga kuih serabai kat situ dan rasa kuih serabai tetap menten samaaa....kalo hari minggu, memang dia tak menang tangan, pelanggan ramai!

    jemput kunjung ke blog saya...mamamia-wellness.blogspot.com

    ReplyDelete