Tuesday 3 September 2013

BAKSO...BAKSO....BAKSO..!!!!

Waduh..hari ini mak aku ngan kakak aku puasa...mak aku kata dia mau bikin Bakso dong..!!! waduh...ke Indon lah kita ya..!!!!

Haa...ni la mak aku marah sangat bila aku selalu sangat tengok sinetron Indon nih...cakap pun dh bunyik nya Indon...Eleh, mak aku yg x suka citer Indon tu pun terpengaruh juga...tu ..Bakso tu kan makanan Indon..Dalam citer Indon selalu ada dorang makan Bakso...Aku pun pernah makan..abang aku la paling suka...mak aku kata abang selalu suruh mak aku buat bakso tapi mak aku x buat pun..abang selalu beli je kat Pasar Malam Hari Rabu tu...dulu mak aku kata dia x suka Bakso....sekarang dh suka la kot

Mak aku kata dia mula suka Bakso ni lepas ada kawan dia belanja makan Bakso kat Kajang.. Mak aku kata sedap...Pastu dia kata masa dia gi Indon pun dia makan Bakso kat sana memang sedap...
 Ni Bakso yang mak aku masak semalam...Aku suka...Lepas masak mak aku suruh aku rasa bakso ni..Bukan takat rasa..aku terus makan sampai kenyang....Aku makan ngan kuey teow...Tapi aku xde la nak guna gambar tu sbb aku xnak semua sayur2 tu..Kakak plak makan ngan mihun tapi xnak sayur2 tu juga...gambar dia pun kena reject sbb  x cantik..hehehe
Gambar yang atas ni mangkuk mak aku tu masa dia buka puasa ...
Mak aku makan ngan mihun & segala suyur2 tu la...Resipi ni aku copy paste dari mak aku nyer folder...

BAKSO.. CARA MAK AKU
Kuah:
1/2 kg tulang lembu
20 biji meatball 
10 bawang putih
1 ketul halia
1 bungkus rempah bunjut sup tulang
2 camt lada sulah(lada putih)
Garam,gula
 Mee /meehun/kuey teow
sambal kicap:
15 cili padi
 kicap manis
1 bwg putih
gula & cuka
* goreng bawang & cili ..Blend dengan semua bahan lain
sos cili -jangan campur

sayur2 mentah :
kobis hiris halus2
taugeh
limau nipis
daun sup+ daun bawang

1. Buat kuah..Rebus tulang2 dengan semua bahan kuah sampai empuk.
2. Kalau meatball tu buat sendiri @ yang mentah...masukkan skali
3. Biar sampai meatball tu masak & timbul.Bubuh garam &gula & rasa...
4. Meehun tu rendam & celur sekejap...
5. Bubuh meehun sikit je dalam mangkuk..tambah sayur2 mentah  tu & tuang kuah yang panas...makan ngan sambal kicap & sos cili...

Kata mak aku...kalau orang Indon kebanyakan buat meatball sendiri...Tapi mak aku beli ready made Ramly meatball ..Ramly yang buat daging burger tu..hee...Mak aku kata yang dia buat ni xla sesedap yang dia pernah makan kat Indon....





No comments:

Post a Comment