Thursday 19 September 2013

ROTI ARAB..."Kecil Tapak Tangan,Nyiru Kami Tadahkan..."

Hari ni penat sangat...petang tadi ada latihan sukan...ada sukantara...hmm bangganya aku dapat menyumbangkan point untuk Rumah Temenggung...Lompat jauh,lompat tinggi & 100m aku lepas....dapat la point..Lontar peluru..? Ah,malas la nak citer lontar peluru sbb aku x lepas...pastu kena marah ngan sorang cikgu tu...(........)

Petang tadi mak aku cakap dia nak masak laksa untuk makan petang & kira malam sekali la tu...Dah beli laksa & ikan..Masa sampai rumah mak aku tengah panaskan kari yang semalam sbb masih elok...Bila cium bau kari tiba-tiba je aku terfikir nak makan roti Arab cicah kari...
Baru je nak minta mak aku buatkan...tengok2 mak aku tengah uli tepung...bila tanya nak buat apa..mak aku kata xjadi masak laksa sbb nak buat roti Arab cicah kari....
Hmm..mak aku macam, boleh baca isi hati aku plak....hehehee

Makanya xmakan laksa la hari ni...tapi ....Makan Roti Arab Cicah Kari semalam...hehehe
Roti ni bila kita koyakkan ...ada poket..hehehe ..dalam dia kosong je...poket kosong je..xde duit pun...hehehe..cicah la ngan kari..Banyak juga mak aku buat...x ingat berapa biji..
Jap..nak kira bola2 tepung ni..mmm...ada 17 ketul la...hmmm 17 biji la mak aku buat Roti Arab tu...

ROTI ARAB...Masakan Mak aku
1/2 kg tepung gandum
1bungkus (11gm) yis mauripan
2 sudu susu tepung
2 sudu gula
sikit garam
2 sudu butter
1 cawan air suam-kalau x cukup boleh  tambah
minyak untuk goreng


1. Campur tepung,gula,yis,susu & gaul.
2. tambah air suam + garam sedikit demi sedikit & uli sampai lembut.
3. masukkan butter sikit demi sikit sambil uli sampai x lekat tangan..
4.Bahagikan adunan jadikan bebola sebesar bola ping pong & biarkan 20 minit.
Lepas 20 minit tepung tu akan kembang macam pau
Gelekkan bebola tu agak2 la  1/2 cm tebal..alas la ngan plastik spy x lekat
Panaskan minyak dalam kuali..biar panas..bila dah masuk tepung ni..perlahankan sikit apinya..
Nampak...kat ats tu time 18:23 baru masukkan tepung...bawah  tu 18:24 ...dia dah mengelembung...Maknanya goreng dalam masa seminit dia akan melembung...
Terbalikkan...biarkan warna nya golden...& angkat...
Kalau dia melembung & bila kita belah dua...dia ada ruang kosong camni ...kira ok la tu...menjadi la tu...

 Mak aku hidang dengan kari ikan...semalam punyer...hehehe

**** Bekas yang mak aku guna untuk susun roti Arab tu namanya "Nyiru"

**** Pernah dengar perpatah .."Kecil tapak tangan ..nyiru kami tadahkan.." 
         Maksudnya : Amat menghargai pemberian,kunjungan @ pertolongan yang diberikan

        - Mak aku kata nyiru tu asalnya digunakan untuk menampi padi @ tampi beras untuk asingkan beras dengan "antah".....ha "antah" tu plak ialah padi yang tertinggal dalam beras..& akan dikutip dan dibuang sebelum beras tu ditanak menjadi nasi....Mak aku cerita lagi...dulu2 padi ditumbuk dalam lesung menggunakan alu..tu sbb ada antah..sekarang ni guna mesin & biasanya antah tiada lagi dah...

****Lesung & alu... aku akan minta mak aku ceritakan lain kali pulak...

 



No comments:

Post a Comment