Wednesday 4 September 2013

BEKAL CEKODOK & EPAL JEW...!!!

Hari ni aku bawa bekal cekodok & epal jew....Tapi bukan cekodok yang ada pisang tu...haa yang ni mak aku cakap Cekodok Susu

Ni la bekal aku hari ni..Cekodok Susu & buah epal...Gambar epal tu amu amik malam tadi...Bekal aku sorang jew la sbb kakak & mak aku puasa...Ni mak aku masak masa sahur ngan kakak..Dorang makan cicah ngan kuah Kari Sardine semalam tu..Mak aku tanya bawa bekal ni boleh ke..? Kalau xnak mak aku nak masak sosej sbb roti pun dah ada...Hmmm..aku kata bekal ni pun ok jew... Lagipun dh pukul 6.00 xkan nak suruh mak aku masak lagi..
Makan masa rehat tadi..aku hanya makan 2 ketul je..Yang lain2 kawan2 aku makan sekali termasuklah si Sally...( Sally tu lelaki tau..nama betulnya Haikal Hassan...tapi kawan2 panggil dia Sally..hehehe) Bukan aku jew kata sedap..Dorangpun kata sedap sebab ada rasa susu & lembut plak tu...Sally siap request lagi suruh aku bawa lagi esok...
Mak aku kata x susah pun nak buat..

CEKODOK SUSU....
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan susu tepung
3 cawan air suam
1/2 sudu kecik mauripan
3 sudu gula
sikit garam
minyak untuk goreng

1. Campur tepung,gula,susu,garam & mauripan...
2. Bancuh ngan air suam sikit2 sampai pekat...air boleh kurang & boleh tambah ikut lembik @ keras
3. Biar dalam 15 minit sblm goreng..Mak aku kata ini bertujuan nak bagi mauripan tu naikkan tepung supaya jadi lembut.. Mauripan tu yis la....
4. Aku ada belajar dalam sains ..yis tu adalah bakteria yang baik...dia akan buatkan roti & kuih2 jadi gebu & lembut...Oooo
5.Goreng sesudu demi sesudu..

**** Pesan mak aku...yis @ mauripan tu..kalau nak buat kuih apa2 pun jangan bancuh ngan garam nanti dia mati..Bancuh ngan gula xpe sbb bakteria tu makan gula..kalau guna garam masuk akhir skali selepas bakteria tu dh hidup...

*** Lagi pesan mak aku..minyak mesti betul2 panas ..baru la kuih tu akan naik & x la terbantut dalam minyak...

**** Ada lagi pesan mak aku...Susu tepung tu kalau xde,boleh ganti ngan susu pekat..Kalau guna susu pekat xyah pakai gula lagi sbb dah manis...Tapi lebih sedap pakai susu tepung sbb lagi lemak berkrim...hehehe

No comments:

Post a Comment