Thursday 5 September 2013

RESEPI AYAM MASAK LEMAK PUTIH

Dulu masa nak buat blog ni ...aku selalu pikir..apa la yang buleh aku tulis....Aku tau aku suka tulis..tapi takut xde apa yg aku nak tulis...
Mak aku selalu kata...kalau ada gambar kita boleh citer macam2....Tp kalau ada citer je xde gambar...x berapa best...sebab tu la orang suka tengok wayang & CD daripada baca buku ...hmm betul la...mak aku kalau aku cakap apa2 mesti ada je idea dia ...mak aku kata sbb dia lebih dulu makan garam...hmmm...mula2 aku xfaham....tp skarang dh faham bila mak aku terangkan...0ooo..bukan la mak aku amik garam tu & makan...maknanya mak aku lebih banyak pengalaman hidup...

Semalam ada gambar makanan la lagi...hehehe..sbb makanan kan kita makan tiap2 hari...heee

Ni lauk mak aku masak petang semalam...buka puasa...Mak aku kata ni Ayam Masak Lemak Putih...Rasanya ni first time kot aku makan...tapi mak aku kata dia pernah buat sebelum ni...hmmm,ntah la...aku x ingat kot...ke mak aku yang x ingat..ntah2 masa mak aku masak ni aku xde ke..aku gi camping ke apa ke...Hmm,aku amik kuah je sbb ayam tu aku lebih suka ayam goreng....sib baik mak aku goreng juga 2 ketul ayam
Ayam goreng ni satu aku amik..satu lg kakak amik...Yang 4 segi panjang kt tepi ayam tu ikan masin...yang tu mak aku je makan...

Yang ni kakak aku makan ngan aku sampai habis...Sambal kentang ngan sardin..Mak aku kata sardin ni recycle dari sardin yang kari ngan rebung hari sebelum tu...ikan sardin tu xde sapa makan...so,mak aku kata dia guna semula masak sambal ni sbb sayang ikan tu elok lagi..Ini aku suka sbb mak aku boh kentang banyak & sambal tu guna cili merah...Kalau cili kering, sori la aku nak makan...x suker....

Ayam Masak Lemak Putih tu...banyak nyer mak aku la makan...Mak aku kata tu makanan nostalgia dia...xtau la plak aku apa yg nostalgia....walaupun aku hanya makan kuah je ayam masak lemak putih tu...tapi aku copy juga resipi mak aku ni...sbb mak aku makan dengan selera je..

AYAM MASAK LEMAK PUTIH...RESIPI MAK AKU

6 ketul ayam
3cwn air
1cwn santan pekat
3 bawang kecik
1 ketul kecik lengkuas
1 btg serai
1keping asam gelugur
5 cili padi hijau-belah 2
1 cili merah- belah 2
garam,gula,limau nipis
daun ketumbar

1. Rebus ayam dengan air,serai,lengkuas,asam gelugur,garam & gula..
2. Bila ayam dah masak.masukkan santan pekat..cili yang dah belah 2 & garam serta sikit je gula..
3. Bila dah masak baru masuk sikit air limau nipis..tabur daun ketumbar

*** Mak aku cakap ,limau nipis tu nak kurangkan rasa muak sbb lemak
lg 1 limau nipis tu baunya boleh buat rasa terliur nak makan sbb bau dia...

**** Jangan bubuh limau nipis awal2 dalam kuah tu sbb nanti pahit..bubuh masa nak hidang @ masa nak makan 


No comments:

Post a Comment