Friday 5 April 2019

TERUNG PIPIT & BILIS BERLADA

Terung Pipit & Bilis Berlada
Lauk fav mak aku
Lauk hari Rabu
Masa aku maka Set Burger
Mak aku x makan
Mak aku makan nasi


Mak aku kata ni MAKANAN NOSTALGIA
Kata mak aku terung ni dolu-dolu banyak kat kampung nenek
Kata mak aku dolu-dolu ...mak aku pun x suka terung pipit ni
Hanya nenek ngan atuk jer yang suka
Tapi mak aku cakap, sekarang ni bila dah tua,mak aku kata suka ..
Hmmmm...adakah bila tua nanti aku juga akan suka semua makanan yang aku x suka sekarang?
Ish....x boleh brain la tetiba nanti aku akan suka rebung,kerdas bagai
Hahahahaha...


TERUNG PIPIT & BILIS BERLADA
1 mangkuk terung pipit
1 mangkuk ikan bilis
1/2 cawan minyak - untuk goreng bilis
1 asam keping
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula

Bahan Blend:
1 cawan cili padi merah
1 bawang besar
5 bawang putih

1. Goreng ikan bilis hingga garing.angkat
2. Tinggalkan separuh minyak dalam kuali & tumis bahan blend
3. Masak hingg naik minyak & masukkan terng pipit
4. Tambah 1 cawan air  suntuk empukkan terung pipit
5. Tambah asam,garam & gula
6. Masak hingga kering dan sesuaikan rasa
7. Masukkan bilis goreng & matikan api



Aku belum boleh brain naper mak aku suka lauk ni
Kalau jumpa orang jual terung pipit ni mak aku mesti beli dan masak sambal ni
Dah banyak kalu pun post sambal terung pipit ni
Ataranya ....
SAMBAL HIJAU TOMATO,BILIS & TERUNG PIPIT ..kat sini
SAMBAL TERUNG PIPIT ..kat sini

Ada juga nama lain untuk sambal ni
Sebab nak bagi tak lupa nama lain untuk Terung Pipit ni
Sebab nenek panggil Terung Pipit ni sebagai Terung Belanda maka ada

SAMBAL TERUNNG BELANDA ....kat sini...

Mak aku kata ada yang pangging Terung Pipit ni sebagai Terung Rimbang
Maka ada TERUNG RIMBANG SAMBAL CILI PADI ..kat sini

Mak aku ada banyak info about makanan..
Antara nya nama terung pipit ni la
Mak aku kata kat Indon dipanggil Tekokak
Maka tulis la nama sambal terung pipit ni sebagai
SAMBAL TETOKOK & IKAN TERI ...kat sini


2 comments:

  1. Hehehe... Betul Cella, aunty pun banyak makanan yg tak disukai dulu kini aunty suka, mgkin faktor umur. Tapi bagitau mak Cella, jgn mkn terung pipit ni banyak2, sebab ia mengandungi bahan plumbum ke apa. . Lupa plak aunty. Ini disebabkan sifatnya yg boleh menyerap bahan tu dari permukaan bumi, cuba google

    ReplyDelete
  2. Alamak...
    Memang semua akan lalui macam tu ke...
    Huh..kena ready ni
    Haaa....actually banyak juga dah makanan mak-mak macam sambal belacan,..kuih tepung bungkus etc

    ReplyDelete