Thursday 11 April 2019

MACARONI DAGING GORENG PEDAS- BEKAL HARI SELASA

 Macaroni  Daging Goreng Pedas
Bekal hari Selasa..
Patutnya post semalam
Tapi semalam kan Rabu...balik lambat
Dah penat..
Nak siapkan homework
Nak siapkan Kerja Kursus Seni
Post  Sambal Kantan Ikan Bilis
Sebab dah lama siap entri tu
Sajer simpan x publish
Hari bz ..post jer mana- mana entri dalam draff yg dah siap ..
Worksmart....
Work kena smart..
Heeeee.

 Sekuali penuh Macaroni Daging Goreng Pedas
Memang mak aku masak banyak
Mak aku cakap guna 2 pack macaroni..
Bila dah rebus dah masak penuh 1 kuali


 Mak aku cakap semua orang boleh bawa bekal extra untuk makan ngan kawan- kawan.
Hahahaha.... jenuh aku nak ngabiskan bekal.masa rehat .
Hanya makan bertiga ngan Nad swbab Auninpuasa ganti
Kebetulan Nad lupa nak bawa duit  belanja
Elok sangat lah ...bileh makan bekal aku lebih skit...
Pun x larat nak habis sebab pasta ni cepat kenyang
Haaa...sib baik pastu Syakir sampai kat meja kitirang...
Mmmmm....lega...Syakir habiskan...!

 Bekal hijau tu aku nyer..
Petak kecik tu Nad makan
Petak besar aku ngan Syakir makan...
Opssss.....bukan kongsi bekas ngan Syakir yer...
Cedok masuk dalam bekas Syakir....
Haaa...sib baik...licinn..
Yang 2 dan yang besar tu tatau sapa bawa
Antara abang ngan kakak la
Mak aku tengah isi lagi 1 bekas besar kat dapur
Mak aku cakap nak makan ngan makcik cleaner
Sebab dorang selalu tolong mak aku buat kerja..


MACARONI DAGING GORENG PEDAS
2 pack macaroni
1/2 kg daging
1 cawan air rebusan daging
1 cekak daun sup
2 sudu garam
1 kiub ayam
1 sudu besar lada sulah
1/4 cawan minyak

Bahan Blend:
15 cilinkering
1 bawang besar
5 bawang putih

1  Rebus daging seketu- seketul hingga empuk.Hiris nipis dan simpan air rebusan
( rebus guna rice cooker)
2. Jerang air hingga mendidih dan rebus macaroni ikut arahan pada pack
3. Sementara merebus macaroni,panasakan minyak dan tumis bahan blend
4. Bila naik minyak masukkan daging rebus hiria,air rebusan daging,kiub ayam,lada sulah  dan garam . Masak hingga  pekat
5. Masukkan macaroni rebus( tak perlu tapis) cedok dan masukkan ke dalam bahan tumis
6. Gaul rata dan sesuaikan rasa
7. Matikan api dan tabur daun sup cincang dan gaul rata


 Daging rebus siap hiris


 Daging bersama bahan tumis
Macam Sambal Daging
Aku suka sambal daging
Kalau makan ngan pulut..Aum...


 2 pack macaroni direbus dalam rice cooker.
Mak aku pesan..jerang air dalam kettle jar hingga mendidih..
Tuang air mendidih dalam rice cooker dan on .
Masukkan macaroni  dan masak hingga lembut

Tipu la kalau cakap x sedap
Hahahaha....
Tak caya ...tanya la Syakir..
Takde mender yang tak sedap kalau tanya Syakir..
Paling dia suka Chicken Slice Sandwich yang mak aku buat..
Haaa....hari tu masa tumpang kereta bapa dia nak gi MRT....kemain dia citer kat bapak dia kata sandwich mak aku buat sedap...!
Biasa ar...sweet talker..
Hahahaha....
Ok..bye

No comments:

Post a Comment