Thursday 4 April 2019

PASTA SPIRAL BEKAL - TAK JADI PUASA

Pasta Spiral Goreng Pedas
Bekal hari Selasa


Banyak mak aku masak
Mak aku cakap guna 2 pack pasta


Penuh kuali
Naper masak banyak-banyak ni..?
Ntah... mak aku cakap sebab nak makan bagi puas
Mmmm...pelik


4 Bekas bekal Pasta Spiral
1 Untuk aku
1 untuk abang
2 untuk kakak
Haaa....ni la kaitannya tak jadi puasa...
Actually aku plan nak puasa hari Selasa tu
Tapi mak aku lak tak kejut untuk sahur..
Masa mak aku kejut aku dah azan subuh...
Mmm.....
Mak aku lak masak banyak..
Nak puasa kang....sapa nak makan pasta ni kan..?
Hahaha..... kira ok la alasan tu kan...
Hehehehe.....

Sedap baq hang...

Mak aku cakap ni bukti mak aku masak 2 pack Pasta spiral
Taoi bukan nak tunjuk bukti masak banyak
Cuma mak aku nak tunujuk bukti kat aku
Yang mak aku masak pasta spiral tu
Dua-dua pack dia sama jer
Tapimak aku kata isi dia lain-lain
Biar betik..???
Heee....jangan la serius sangat....
Isi dia beza bentuk je
Spiral juga
Cuma ada spiral rapat ada spiral jarang
Macamana tu..?




Ni la....
Ni spiral rapat tu...
pic by google sebab dua-dua pack tu mak aku dah masak
Palstik dia pun dah kosong

Ni spiral jarang
Hahaha...ada ke nama spiral jarang



Maka ku cakap kalau sekali tengok macam sama jer
Tapi kalau perhatikan betul-betl akan nampak perbezaannya
Dah bercampur Spiral rapat dan spiral jarang


Ok...bila mak aku tunjuk macam ni
Nampak la beza dia


Tapi dah goreng sama jer rupa dan rasa dia
Tapi mak aku kata spiral jarang tu lebih kenyal
Spiral rapat lembut

PASTA SPIRAL PEDAS
2 pack pasta spiral
1 tin besar sardin macerel
2 kiub ayam
1 sudu teh garam
1 sudu makan lada sulah
1 bawang holland
5 bawang putih
4 biji tomato masak -cincang
1 cawan daun sup cincang
4 sudu besar minyak

Bahan blend:
15 cili kering
1/2 bawang besar

1. Jerang air hingga mendidih  untuk rebus pasta
2. Panaskan minyak dan tumis bawang holland dan bwang besar
3. Masukkan bahan blend dan masak hingga naik inyak
4. Sementara tu rebus pasta ikut arahan pada pack
5. Bila bahan blen dah naik minyak masukkan tomato cincanng,garam,kiub ayam dan lada sulah
6. Tambah sardin dan lenyek-lenyekkan sardin higga lumat
7. Masukkan pasat rebus dan gaul raya
8. Jika terlalu kering tambah sikit air rebusan pasta.
9. Pasta akan nampak basak seperti mee goreng basah,tapi bila sejuk nanti kuahnya akan kering diserap pasta
10. Tabur daun sup cincang & siap


2 comments:

  1. Salam... Pasta Yang dimasak penuh kaseh sayang...

    Mak seronok semua Ada kat rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...
      heeee...mak kiter pun selalu cakap macam tu..

      Delete