Sunday 21 April 2019

PENGAT UBI KELADI

 Pengat Ubi Keladi...
Mak aku masak petang semalam...
Pagi aku ikut mak aku...
Ingatkan tengahari mak aku nak bawa makan lat Warung Simple lagi..
Heee.....tapi x jadi
Sebab mak aku kata nak sambung siapkan kerja..
Aku pun nak sambung kerja seni aku
Kalau kat umah nanti aku tidur...
Kakak ngan abang pun kerja
Dari malam kakak pilih baju
Kakak kata sebab TV Hijrah nak buat rakaman raya hari ni...
Malam plak kakak kena settle kerja kat KLCC sebab Penutup Majlis Tilawah Al- Qur'an Peringkat Antarabangsa...
So..baik aku ikut mak aku
Pukul 3 petang langit dah gelap...
Mak aku cakap kalau nak hujan tak boleh teruskan kerja
Sebab 2 minggu ribut kuat
Kat koridor tu ada siling yang runtuh dan belum dibaiki hingga sekarang
Dah la bilik mak aku kat tingkat paling atas...
Takutt.......
Mak aku ajak juga makan kat Warung Simple tu tapi aku plak dah rasa xnak sebab jauh...
Bukan dekat- dekat..
Pastu nak patah balik plak...
Mm...penatlah

 Ni mak aku masak Pengat Uni Keladi ni dah lewat petang...
OTW balik hujan dah lebat...
Tapi mak aku kata nak singgah bakery..
Tunggu hujan reda....baru kuar dari bakery tu
Nak gi Pasar Malam...nampak x banyak lagi gerai yang buka sebab belum pukul 5...
Mak aku cakap dah penat nak masak...
Mak aku cakap tingin nak makan Cucur Udang Kuah Kacang..
Gi la gerai Cucur Udanv Kuah Kacang yang selalu kami singgah...
Aku order Nasi Ayam & Teh O Ais
Mak aku order Set Cucur Udang + Teh O Limau Panas...
Sudahnya kongsi makan nasi ayam.jer ngan mak aku...
Mak aku cakap Cucur Udang tu keras liat sejuk macam salji
Dah la baru jer lepas hujan..
Confirm Cucur Udang tu yang dorang goreng sebelum hujan tengahari tadi x diapnaskan...
Aku dah cakap ngan mak aku soh jer pekerja dia panaskan semula cucur udang tu..
Tapi mak aku kata tengok muka dorang pun x mesra alam jer hari ni..
Nak suruh pun x selesa
Daripada nanti muka dorang lagi x mesra alam..baik ketepikan jer...
Tinggal la cucur udang tu dipenjuru meja bersama kuah kacang yang langsung x luak..
Nampak mak aku makan sesuap dua jer...
Pastu tolak tepi meja
Lastly kongsi makan Nasi Ayam aku...
Aku suap mak aku ...
Hahaha....selalu mak aku suap aku
Ni aku suap jer mak aku
Satu untuk mak aku
Dua untuk aku..
Hahahahaha....,!

 Balik rumah mak aku cakap nak masak Penvat Keladi
Dah seminggu beli kat Pasar Malam...
Aku yang pilih dan timbang...
RM8

PENGAT UBI KELADI
1 ketul ubi keladi
1 kotal santan
1 helai pandan
4 keping gula melaka kecik
1/2 sudu teh garam
2 sudu sagu - basuh & rendam

1. Kupas ubi keladi dan potong dadu besar- besar
2. Rebus keladi bersama 4 cawan air hingga empuk.
3. Terus tambah sagu dan kacau hingga sagu jernih
4. Masukkan daun pandan,garam dan gula
5. Akhir sekali masukkan santan dan kacau biar mendidih sekejap
6. Sesuaikan rasa


 Ubi Keladi..
Mak aku cakap sepatutnya ubi keladi ni warna purple...
Tapi yang ni isi dia warna putih..
Tapi bila dah masak isi dia  memang still putih dan smooth...creamy..
Mak aku cakap mungkin ni keladi cina Bukan keladi indon..

 Ni Gula melaka kecik tu
Tapi mak aku kata ni Gula Thailand..
Sebab bukan beli kat Melaka
Tapi beli kat Padang Besar
Masa balik Kedah cuti CNY hari tu

Pengat Ubi Keladi....

5 comments:

  1. Replies
    1. TQ juga sbb baca & komen.. Jauhnya dari Sabah bah.. 😀

      Delete
  2. Akan ku cuba suruh isteri masak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaaa... Ingatkan nak masak sendiri🤭🤭🤭

      Delete
  3. pertama kali beli keladi, kupas keladi dan buat bubur keladi. Makan pernah sekali kot.

    ReplyDelete