Tuesday 16 April 2019

NASI KUKUS AYAM KUNYIT

Ayam Kunyit
Lauk dinner petang semalam
Haaaa....semalam aku cuti
Cuti Peristiwa sebab Ahad HAC...
Dok umah sengsorang aku lunch maggi pedas giler jer.
Mak aku cakap sebab aku cuti....masak sendiri
Heee...aku masak sendiri la tew..maggi
Pagi pun aku ngan abang breakfast roti jer
Kakak pun bawa bekal redbean bun jer 6 ketul..


Petang mak balik..mak aku masak Ayam Kunyit ngan Broccoli..
Sedap bai...


Asalnya mak aku kata nak masak sardin jer..
Aku xnak...
Mak aku tengah goreng Ikan Rebus...
Mmmm....dah beberapa hari mak aku asyik makan lauk Ikan Rebus Goreng...
Selera tul mak aku ngan lauk tu...
Aku makan juga...tapi kalau sesekali ok la
Kalau setial.hari....oh,...ni..!
Sib baik pastu mak aku masakkan lauk Ayam Kunyit Broccoli ni untuk aku..
Broccoli ni aku yang  beli...tapi mak aku yang bayar
Beli kat Pasar Malam.hari Sabtu..
1pc rm2 jer....
Lately ni hampir  setiap Sabtu lak gi Pasar Malam...
Mak aku kata dah syok plak belanja beli sayur & ayam kat psr mlm..fresh

AYAM KUNYIT
2 keping dada ayam- hiris nipis
( gaul garam kunyit)
1 pc broccoli- ceraikan ikut kelopaknya
1 carrot - potong jejari halus
1 bawang  besar- hiris
3 bawang putih - kerat 3
1 cili merah- hiris
3 sudu minyak

1. Jerang 2 cawan air dalam kuali dan masukkan 1/2 sudu teh garam.Bila mendidih,celur broccoli seminit dan terua tapis.
2. Panaskan minyak dan tumis bawang putih.
3. Masukkan ayam yang sudah digaul garam kunyit.
4. Bila ayam masak,masukkan carrot, bawang ,cili dan masak hingga bawang layu.
5. Masukkan broccoli celur dan gaul rata.
6. Sesuaikan rasa. & siap

*** Pesan mak aku :
       Kalau guna sayur kacang panjang ,tidak perlu celur.
Kalau guna broccoli, celur broccoli 1/2 masak supaya broccoli lebih sedap dan  hijau yang cantik.



Lauk mak aku
Ikan Rebus Goreng...
Mak aku memang suka buat stok ikan rebus banyak- banyak
Cara buat IKAN REBUS GORENG YANG SEDAP ...kat sini..

Nasi Kukus...
Haaaa....ni yang ceq nak habaq mai...!

Nasi Kukus yang Sexy ni
Ceq yang masak...nak habaq mai...!
Sumpah aku yang masak..!
Betul....aku tengah vangga nih
Sebab mak aku cakap nasi kukus aku masak cantik
Heee.....sebelum mak aku balik
Mak aku dah call soh aku kuarkan ayam
Soh aku masak Nasi Kukus..
Actually aku selalu tengok mak aku masak Nasi Kukus..
Tapi just T.E.N.G.O.K
Yes, jus tengok tapi x pernah amnil.peduli..!
Bila mak aku soh masak Nasi Kukus ni...
Aku rasa  kacang jer...
Petik jari jer...!
Aku gi dapur ...
Alamak, nak masak camaner..?
Kalau tanak nasi biasa aku tahu la..
Amik beras...basuh, tambah air...masuk dalam dalam rice cooker...ON.
Biar rice cooker yang cooking
Tapi, nak masak Nasi Kukus...camaner?
Aku tahu la mak aku selalu kukus dalam cawan..
Maknaku pesan letak beras ½....
Letak air ½
Mmm....dah siap 2 cawan  isi ½ beras
½ air...
Dah masuk dalam rice cooker...
Mmmm...dalam rice cooker ni ...kena letak air lagi ke...xyah..?
Wasap mak aku ....x reply..
Call....xjawab..
Mmm...mak aku tengah drive la kot..
Hadoii....
Aku goole la cari kat youtube...
Hahaha....camaner leh lupa....padahal dah pernah pos  about MASAK NASI DALAMCAWAN ...kat sini...
½ jam kemudian......
Yes.....!
Menjadi...!

See....sexy giler Nasi Kukus aku masak..
Vangga.....

2 comments:

  1. Wahh...cantik semarak la nasi kukus Dik Cella masak....Nak kena cuba juga ni..Aunty belum pernah lagi kukus nasi guna cawan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee....vangga tejap...
      Lately ni mak kiter memang setiap hari masak nasi cawan ni sebab kiter ngan mak jer makan..abang ngan kakak makan kat tempat kerja..masak 1 cawan nasi kongsi berdua

      Delete