Tuesday 16 January 2018

SAMBAL IKAN BILIS TEMPOYAK UPAH

Sambal  Ikan Bilis Tempoyak Upah...
Tempoyah Upah ..?
Kena baca lagi sampai bawah baru tau naper dipanggil TEMPOYAK UPAH
Semalam nyer lunch + dinner..
Haaa...cam biasa la...xtau nak panggil lunch @ dinner
Sebab biasanya makan pukul 5 petang
Kadang pukul 6 petang
Tak kisah lah yang penting makan nasi..
Hahahaha...sebab kadang kalau hari yang aku dah lapar sangat..
Biasanya mak aku akan drive Thru Kepci jer..
Tapi bukan beli ayam bagai pun..
Just Loaded Potato Bowl jer..
Tahun lepas 5 henggit lebih jer
Sekarang dah 6 henggit lebih dah...
Tapi itu jer lah yang murah dan mengenyangkan..



Sambal  Ikan Bilis Tempoyak Upah...
Takde step by step pun sebab mak aku cakap main belasah jer nih sebab dah lapar...
Sebenarnya mak aku cakap ni BUKAN TEMPOYAK sangatpun
Tapi lebih kepada SAMBAL DURIAN IKAN BILIS


SAMBAL IKAN BILIS TEMPOYAK UPAH..mak aku
1 mangkuk ikan bilis- bersihkan
1 mangkuk cili padi hijau
1 ketul kunyit( boleh ganti 1 sudu teh serbuk)
1 labu bawang besar
1 cawan air ( untuk blend)
2 ulas durian ( 1/2 cawan isi durian)
1 keping asam gelugur
1 sudu teh garam
1/2 cawan minyak

1. Blend cili padi hijau,kunyit, bersama bawang
    besar blend kasar2 sahaja
2. Tambah ikan bilis dalam blender & blend
     sekejap sahaja bersama cili bawang tadi
     ( guna teknik pulse beberapa kali sahaja)
3. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan
    blend kasar tadi.
4. Terus masukkan juga isi durian,asam keping
     garam dan masak hingga mendidih dan pekat
5. Sesuaikan rasanya..

*** Jika ingin extra pedas...sebelum angkat patah2 cili padi dan tambah dalam sambal.


Ok..now...nak citer pasal namanya TEMPOYAK UPAH..


Sebabnya bukan guna tempoyak pun
Just guna isi durian fresh jer
Mak aku cakap itu namanya TEMPOYAK UPAH
Apa tu..?
Mak aku cakap Temppoyak Upah tu maksudnya Isi Durian yang belum menjadi tempoyak lagi..
Masih manis...belum masam.
So..nak bagi masak maka kena masukkan asam keping untuk diupah kepada durian supaya masam..
Hahaha....kiranya TEMPOYAK UPAHAN la....
Mak aku cakap sebab Tempoyak Upah lagi sedap
Kalau Tempoyak yang dah lama dibuat...rasanya agak masam
Bau dia pun agak kuat
Kalau tempoyak upah ni bau dia fresh dan rasa dia pun sedap
Tapi kalau dah fresh bukan la tempoyak kan...
Hahahaha...




Ni pic Sambal Tempoyak yang baki dalam kuali
Mak aku kaut dan masukan dalam bekas untuk simpan nak makan esok pulak
Yang isi dalam magkuk tadi dah licin..
Ada 2 pic dalam mangkuk tapi dah blur plak..
Biasa la..kalau mak aku yang snap memang blur la..
Hahaha..
Mula aku xnak makan pun Sambal Tempoyak ni sebab ingatkan masam
Tapi bila mak aku soh rasa dulu..
Mmmm....cedap3...
Terus tambah nasi ...hahaha
Mak aku cakap lauk camni kalau masak kat umah Achik...lawan makan ngan Pakcik baru best.
Sebabnya nenek..Achik..abang..kakak x makan tempoyak..
Hanya aku..mak aku..Pakcik & Haikal jer yang makan tempoyak..
So..kalau makan kat umah Achik ramai la sikit jemaah tempoyak..
Mak aku cakap Pakcik mesti akan gi cari PETAI TERBOIK nyer..
Hahahaha



Mak aku cakap Kalau Sambal Tempoyak kena ada Petai ni..
Baru ngam
Tapi sebab petai ni mentah aku x makan la
Kalau Petai Sambal aku makan...
Petai ni abang yang beli..
Sebab tu bijinya pun kecik jer..
Mak aku cakap hari  Ahad pesan kat abang kalau jumpa petai tolong beli
Mak aku cakap mungkin sebab abang x pernah beli ..so abang tak tahu cara pilih petai kena amik yang isi biji dia besar-besar
Tapi mungkin juga sebab yang ni je ada...so abang beli la juga sebab mak aku yang pesan..
Abang bukannya makan petai..mana lah abang tahu..
Aku ...yer lah sebab dah selalu jadi tukang beli petai .
Kalau nam[pak orang jual petai kat tepi jalan selalunya mak aku akan benti tepi jalan soh aku yang turun beli
So...aku dah tahu cata nak pilih petai



Telur Dadar Rangup Garing untuk aku..
Sebab asalnya aku xnak Sambal Tempoyak tu
Aku minta  mak aku buatkan Telur Dadar Rangup Garing ni



Iakn Goreng ngan Ayam Goreng...
Tapi sebab dah makan Sambal Tempopyak Bilis..
Mmmmm...x pandang lauk lain dah....
Takpe ada lagi 1 bekas
Nanti boleh makan lagi

4 comments:

  1. kat tempat akak org jual tempoyak sebekas RM10.. rugi oii tak mkn tempoyak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huh kalau harga tenpoyak lagi murah baik kiter beli tempoyak jer buat kuah durian...hahaha

      Delete
  2. Sedapp nih...kalau kat sarawak buat sambal tempoyak..camni la..tumbuk bhn2 tu, tumis, masuk bilis or udang n masuk tempoyak..jd laa sambal tempoyak.. Merecikkkkk... Heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn....sedap kan..
      Kalau Sarawak...mmm musim buah dabai lagi kee..?
      actually...tq baca diary kiter

      Delete