Sunday 14 January 2018

KEREPEK BIJI DURIAN

 Kerepek Biji Durian..
Mak aku bauat semalam..
Yer...memang mak aku yang buat .
Tapi idea nak buat Kerepek Biji Durian ni...
Mak aku cakap sebab sesang viral kat FB & WhatsApp...
So...sebab x pernah lagi membuafnya...
Mak aku cakap carian dari Google..
Jumpa  cara buat Kerepek Biji Durian KAT SINI...
Tapi ada lagi 1 blog KAT SINI..  lagi awal posnya pasal KEREPEK BIJI DURIAN ni sejak 2011 lagi..
Maknanya dah lama orang buat Kerepek Biji Durian ni..
Mak aku cakap....mungkin dulu orang x kisah sangat sebab apalah sangat biji durian...
Sedangkan durian pun ada sesetengah tempat memang terbiar dibawah pokok sebab rak termakan..
Cuma sekarang ni sejak harga durian dah x berapa nak masuk akal..
Mak aku kata akan kuar lah macam2 idea xnaj bazirkan BARANG MAHAL tu..
Haaaaaa....jangan terkezut kalau satu harj nanti akan vidal plak  JERUK KULIT DURIAN ke..
KULIT DURIAN GORENG TEPUNG....
DURI DURIAN CRISPY ke...
Hahahaha...jauh x imaginasi aku..?
Tapi x mustahil kan...???
Kan....kan...??



Cara nak buat kerepek tu  nampak macam x susah pun...tapi buat dulu baru tahu...
Pic step by step ni     Kat SINI...
Makanya semalam mak aku pun dah pesan..
Makan durian tu bijinya jangan dibuang
Mak aku nak buat Kerepek Biji Durian...
Haa.....jom tengok mak aku buat Kerepek Biji Durian ...


Biji Durian yang siap disagat nipis..
Mak aku cakap guna peeler knife jer
Untuk hiris nipis tu...
Nemang kena guna peeler @ sagat ..
Kalu dihiris dengan pisau x sekata
Mak amu cakap kalau x cukup nipis..nanti kerepeknya x cukup garing dan akan rasa berlendir
Pantang larangnya mak aku cakap biji durian tu jangan kena air..terutama selepas dikupas kulitnya
Sebab kalau keba air....biji duriang SANGAT BERLENDIR & susah nak pegang..



Panaskan minyak dan masukkan biji durian
Masa mula goreng memang bunyi   bising dan banyak buih



Bila garing..minyak dah senyap & sedia diangkat


Toskan atas kitchen towel..



Ready to eat..
Sedap rupanya Kerepek Biji Durian ni
Garing dan krup krap krup krap yang keras macam kerepek ubi kayu tapi rasa dia lagi sedap dari kerepek  ubi kayu



Mulanya hanya aku ngan mak aku yang makan..
Kakak xnak sebab kakak cakap takut mabuk
Tapi mak aku cakap mak aku makan biji durian ni dah berpuluh tahun x mabuk pun.
Bezanya mak aku cakap dolu2 mak aku kata makan biji durian rebus dan bakar...
Rasanya empuk tapi berlendir..
Yang ni  Kerepek Biji Durian lagi sedap...
Rangup dan x berelendir
Pastu kakak pun joint..
Masalahnya pastu kakak makan banyak..
Sebab memang sedapppp
Lain kali memang kena buat lagiiiii

4 comments: