Friday 30 June 2017

RUMAH BARU...ALHAMDULILLAH

Balik raya tahun ni ...
Rumah baru dah siap...
Yeyyyy....aku suka sangat...
Alhamdulillah

Walaupun bukan banglo...
Tapi ini lah rumahku syugaku...
Aku yang paling excited...
Nenek pun sama...
Sebab nenek dah lama soh kitorang balik duduk sana...
Aku...abang..kakak semua nak balik...
Mak aku jer xnak...
Mak aku cakap tunggu semua dah habis belajar...
Dah kerja...
Baru mak aku nak balik duduk sana...
Mmmmm...



Rumah baru ni best sebab dikelilingi sawah padi...
Mak aku cakap tu impian mak aku dari dolu...
Nak rumah tepi sawah...
Haaa....Sekali memang betul- betul tepi sawah...
Alhamdulillah...


Ni....
Pagi- pagi lagi burung- burung ni dah bertenggek kat wayar letrik ni...
Seronok tengok burung- burung ni....
Waktu pagi...nyamannnnn...


Ha.....hujung tu sawah padi....
Cantikkkk...
Langit pun terang...
Awan memutih..
Langit membiru....
Pokok padi tengah menghijau
Sebab baru ditanam...
Nanti benerapa bulan lagi nenek kata padi- padi tu akan berbuah dan akan masak menguning...
Haaaa...kata adjektif tu...
Membiru..memutih..menghijau..menguning...
Heeee...dah belajar sejak sekolah rendah kan....


View dari dapur....
Pun saujana memandang....
Dihiasai sawah padi bagai karpet..
Mmmm..karpet dalam bahasa melayu apa ek..
Jap tanya mak aku...
Haaa....mak aku cakap macam permaidani...
Nun jauh di sana sayup- sayup hiway....


Penjuru sana....
View kampung....
Haaa...kat sudut pagar tu nenek dah tanam pokok cassava...
Pokok ubi kayu la...
Pokok Serai...
Sayur manis pun ada..
Tapi baru nak hidup...


Ni view bulan Mac hari tu...
Masa ni belum duduk lagi..
Nenek lum tanam pokok..
Masa ni padi kat sawah tu tengah menguning...
Haaa...nampak x Mesin Padi tu...?


Belakang tu tempat favourite dak Aqil main baling batu...
Asal datang sini...
Aqil mesti kutip batu dan baling masuk sawah padi tu...


Dari jauh dah dengar mesin padi tu...
Makin lama makin dekat...
Nenek cakap mesin padi tu hanya akan ada pada musim menuai...
Kalau musim membajak akan ada traktor kat sawah tu...
Boleh tengok live dari dapur....
Huh....best do...!!!


Dak Aqil marah mesin padi bising..
Dia baling batu...
Huh...sib baik x kena driver mesin tu...
Kalau tidak....
Memang aku lari menyorok..
Hahahaha...
Pastu Aqil kena marah ngan nenek...
Hahahaha...
Hujung jalan lak view sawah juga....
Angin....
Sepoi- sepoi bahasa...
Sepoi- sepoi bahasa tu apa...??
Mmm....nanti kiter tengok kamus yer...


Dari jauh macam rumah tu dalam sawah jer...
Hahaha...
Apapun syukur alhamdulillah....

No comments:

Post a Comment