Tuesday 27 June 2017

PAGI RAYA 2017

Hari Ahad dahhhhh..(ayat ni mmg tulis hari Ahad...tp x sempat nk story...bz...raya kannnn...)
So...hari Isnin dah raya ke-2.
Pun bolehhhhh la...
Story hr Ahad nyer...
Uittttttttt.....
Dah rayaaaaaa..
uitttttt........
Jom cepat siap- siap ..
Nanti lepas Solat Aisilfitri tetamu nak datang raya.....
Aku x gi surau...
Hehehe ABC


Ketupat nenek dh siap awal- awal...
Hari Jumaat lagi nenek dah buat beberapa kilo pulut dah...
Nenek kata sekarang zaman moden..
Orang boleh buat ketupat awal- awal..
Frozenkan...
Leh rebus & makan anytime..
Nenek cakap dolu- dolu kena tunggu pengumuman raya baru buat ketupat..
Dah la penguman tu pun nenek ckp xde bocor mcm sekarang..
Mmg suspen giler mak aku cakap..
Sekarang puasa dan raya nenek kata dah x suspender lagi dah..


Kuih raya pun dari mlm Sabtu lagi dah gotong royong susun ngan Dak Aqil ni..
Member semangat giler oooo...
Baru 6 tahun puasa 14 hari...
Bapakk arrr...
Kuat giler Aqil...
Proud you...!!!!


Pagi raya kat umah nenek...
Sarapan makanan raya la....
Ketpat Pulut..
HARI INI DALAM SEJARAH..
SEBAB SEJAK 23 TAHUN YANG LALU..
MAK AKU CAKAP wajib MASAK LONTONG PAGI RAYA...
Kenapa dah 23 tahun masak lontongtong??
Aku x tahu...
Tapi tahun ni mak aku x masak lontong..
Kenapa tahun ni x masak lontong..??
Pun aku x tahu...
Even nasi impit pun xde...
Just ada Ketupat Palas & Ketupat Daun Buluh jer
Kari Daging..
Ayam..
Serunding Daging...


Ketupat Palas making by nenek & mak aku..
Aku dah ready hidang untuk tetamu..
Time ni nenek..abang semua kat surau..
Solat Raya..
Aku kakak bz ar tolong hidang siap- siap..
Jap lagi lepas solat mesti tetamu akan datang raya....
Kena siapkan hidang sebelum tetamu sampai..
Exspecially sebelum kanak- kanak sampai..
Sebab rumah nenek dekat surau..
Nanti lepas solat tetamu akan singgah rumah nenek..
Kalau ikut rekod tahun- tahun lepas..
Dorang suka datang by group..
Haaa...sebab tu kena hidang siap- siap..


Kuih Raya...Ketupat..
Dah ready...
Hidang kat meja luar rumah jer..
Sebab kalau hidang dalam rumah pun..
Tetamu lebih suka maman kat kerusi luar rumah..
Dorang cakap sebab luar lagi berangin..
Open air...!!
So...kiter hidang kat luar...


Lauk- pauk pagi raya...
Ayam Merah..
Kari Daging..
Acar Timun+ Nanas
Papadom...


Nasi Tomato...
Mak aku cakap ni
Pengganti Lontong pagi raya
Setiap raya mak aku cakap kena masak hidangan berat...
Selalunya Lontong la...
Sebab lepas solat mesti teyamu tengah lapar..
Sebab mesti ada yang x sempat nak sarapan kat rumah sebab nak ngejar solat..
Rumah nenek xper la dekat surau..
Yang jauh mesti rushing sampai x sempat sarapan..
Nak lak yang family ramai..
Mesti semua balik..
Rebut- rebut bilik air.
Sampai x sempat makan...
Sebab tu kat umah nenek kena ada makanan berat...
Makanan berat tu like nasi ke...lontong ke...
like that la..
Bukan batu yg berat..
Hahaha...


Banyak mak aku masak Nasi Tomato..
Kata mak aku senang kerja masak guna noxxa Achik...

Ok...
Kuih...
Nasi Tomato..
Lauk...
Air Oren...
Dah siap sedia....
Mmmmm...apa lagi yer..??


Haaaa....pinggan...
tissu...
Air basuh tangan...
Pun dah ready bawah meja
Kat dapur pun dah ready pinggan dan air untuk topup..


Selalunya kanak- kanak akan sampai dulu..
Lepas dapat duit raya kat surau..
Tapi kena beratur panjanggg...
Yang x beratur xkan dapat..
Berebut la kanak- kanak beratur..
Sampai baby yang belum pandai jalan pun akan beratur..
Haha..abang or kakak dorang la dukung ..
Duit punya pasallll...!!!!
Aku tahu sebab...
Dolu masa sekolah rendah aku ngan Haikal  pun joint ar beratur kat surau...
Sebab lepas solat dorang akan kutip sumbangan duit dari orang dewasa..
Sesapa nk sedekah ..bagi la dalam tabung tu..
Nanti duit tu ada sorang akan kira dan +-x÷
Dengan jumlah kanak- kanak yang ada..
Selalunya zaman aku kanak- kanak beberapa tahun lalu...akan dapat sorang 5 henggit..
Mak aku katactradisi tu sejak zaman mak aku kanak- kanak..
Tapi mak aku cakap zaman mak aku  biasanya sorang dapat singgit jer..
Ikut nasib la berapa orang ramai derma dan bahagi ngan jumlah kanak- kanak yang datang..
Dorang akan datang umah nenek la..
Kat umah nenek kompom dapat duit raya..
Tapi opkos la sorang SINGGIT JER..!!
Hahaha...
Setiap tahun sorang singgit jer
Budak- budak x boleh bagi duit besar..
Hahaha...ayat standard..!!!
Ok..dah panjang lebar..tinggi rendah dah tulis...
Kiter stop dolu..
Pasni citer pasal tetamu datang lak...



No comments:

Post a Comment