Friday, 6 March 2015

SAMBAL JERING DENGAN IKAN BILIS....

Sambal Jering Dengan Ikan Bilis
Lauk hari Rabu....
Jangan tak tau...yang aku memang suka makan ulam...
Sebab berjangkit dari mak aku....
Tapi bukan semua ulam yang aku makan...
Hanya sesetengah jenis...
Macam pucuk tenggek burung...timun...pucuk ulam raja...
Pucuk oregano...daun salad..ulam buah putat & macam-macam la...



Aku x suka makan jering....
Hanya mak aku jer yang suka...
Kalau PETAI...
Yesssss.....peberet haku...!!!!!
Tapi mak aku kata dah cari petai kat pasar..
Xde...!!!
Huhuhuhu
YAng ada jering ni jer...


Aku cuma makan ikan bilisnyer jer...
Jering tu...mak aku yang makan...
Nampak cam budus je sambal ni...
Tapi bila aku makan ....
Argh....!!!!!
Pedas giler do....!!
Meleleh air mata aku...
Hanya beberapa ekor je ikan bilis aku ambik & gaul dengan nasi...
Pastu terpaksa minum  banyak air...

Memang lauk kampung la...
Ada Ikan Sepat Kering digoreng & Ulam Pucuk Tenggek Burung...aku suka..!!!
Ikan Sepat ni nenek bagi masa balik kampung bulan 12 hari tu..
Pak Njang yang tangkap ikan sepat ni kat sawah padi..
Pak Njang guna serkap..
Haaa..tau serkap..?
Aku tau serkap sebab Pak Njang memang ada serkap untuk tangkap ikan tu..
Masa kitorang balik tu...banyak ikan yang Pak Njang dapat..
Nenek siang & buat ikan kering..
MAcam-macam ikan ada..
Ikan Sepat..Puyu..Haruan & Keli



Kata mak aku hanya jering yang tua je sesuai dibuat sambal...
Kalau jering muda yang lembut hanya sesuai dibuat ulam kerana isinya masih lembut...
Kalau jering tua...isinya memang keras giler & x berapa sesuai nak buat ulam..
Tu sebab jering tua dimasak sambal  supaya isinya masak & jadi lembut..
Oooooo....camtu ke...
Tahun lepas pernah juga mak aku masak

SAMBAL JERING kat sini.....


SAMBAL  JERING DENGAN IKAN BILIS..

















10 biji jering tua- buang kulit & hiris tebal
1/2 mangkuk ikan bilis
1/4 cawan minyak
1 asam keping
garam & sikit gula

Bahan tumbuk:
15 biji cili padi Bangladesh
1 bawang besar
5 bawang putih

1. Panaskan minyak & goreng ikan bilis hingga garing.Angkat


2. Dalam minyak yang sama goreng pula jering yang sudah dihiris hingga lembut & masak.Angkat


3. Dalam minyak yang sama,tumis bahan tumbuk hingga garing



4. Masukkan garam asam,sikit gula,jering dan ikan billis yang sudah digoreng & masak hingga kering


5. Rasa asam garamnya & siap....

No comments:

Post a Comment