Friday 26 December 2014

SAMBAL JERING....GANTI SAMBAL PETAI....!!!

Sambal Jering .....
Lauk untuk dinner hari Khamis minggu lepas...18 Disember 2014
Tengok mak aku makan...beria-ia sungguh....2 pinggan nasi doh...!!!
Terkebil2 aku tengok mak aku makan sambil lap peluh...
Pergh...


Petang hari Rabu tu balik dari hantar pesanan Karipap Sabah yang kawan mak  aku order....
Balik terus singgah Pasar Malam....
 Asalnya mak aku kata dia nak cari Petai untuk sarapan nasi lemak  pagi Khamis tu...
Tapi lain kisahnya kerana kata mak aku...:
Petai yang dicari...
Jering yang ketemui...
Maka jadi la Sambal Jering menggantikan Sambal Petai..!!!
Ni la sepinggan Jering Tua...
Kenapa tua..?
Sebab mak aku kata Jering Tua lebih sesuai buat sambal..
Jering muda sesuai buat ulam..
Hmm...xtau la apa rasa ulam jering..
Sbb aku lum bran nak makan ulam jering...
Ulam petai..?
Yess...peberet haku tuh..!
Tapi peteinya  la yang xde...
huhuhuhu....
Ni Buah Jering dah dibuang kulitnya...
Pastu mak aku kata kena hiris..
Aku x tgk mak aku hiris jering tu sebab tengah mandi,,,awww..!!


 Sudah mandi..tengok sambal jering dah siap....
Tapi cam biasa la...resipi mestinya mak aku la....heee

SAMBAL JERING 
15 jering tua-buang kulit & hiris tebal
2 cili merah
20 cili padi
1 bawang besar
segenggam bilis
sikit gula & garam
1/2 cawanminyak masak

1. Blend bawang,cili merah,cili merah & cili padi
2. Panaskan minyak & goreng bilis hingga garing,angkat.
3. Goreng jering hingga masak,angkat..
4. Dalam minyak yang sama tumis bahan blend..
5. Bila dah naik minyak masukkan garam & sikit gula..
6. Masukkan jering & bilis,,gaul rata,,,siap

Mak aku kata ni Cili Padi Kampung...
Memang kampung doh,,,
Nenek petik kat kebun getah yang baru ditanam..
Hee..aku x gi pun kebun tu sebab kebun yang tu jauh dari  rumah nenek..
Banyak cili ni nenek bawa balik hari tu...
Separuh nenek isi dalam bonet kereta mak aku..
Separuh lagi isi dalam bonet kereta Pakcik..




No comments:

Post a Comment