Thursday 4 December 2014

APAM TEPUNG GANDUM.... AKU X FEEL NAK MAKAN SEBAB SEDEY.......!!!





Kuih Apam Tepung Gandum & Teh O panas.....
Hidangan minum petang hari ni....
Rasanya dah dekat seminggu mak aku masak sepoi2 jew ...
Hmm ...lama jugak dah xde entri pasal resipi & makanan....
Banyak entri pasal cerita aku jew...hehehehe
Tapi sejak semalam mak aku dah masak bagai ...sebab ada abang ..
Hari ni plak sebab kakak pun balik....
Petang tadi mak aku buat kuih apam ni untuk minum petang....
Mak aku kata nak buat kuih  ni kena buat awal-awal macam nak buat roti atau kuih donut sebab kena perap sampai dia naik ...
Oooo...patut la sambil masak nasi tengahrai tadi nampak mak aku dah bancuh tepung ni...
Ingatkan mak aku nak buat cekodok ke....rupanya nak buat Kuih Apam
Mak aku kata mak aku x sukat & x timbang pun...main belasah jew...
Tapi jangan la main belasah suka-suki sebab kena la pandai juga agak-agak..

Mak aku main belasah je sebab dah selalu buat kuih ni.....sebab tu mak aku kata dah boleh agak-agak jew....
Kata mak aku macam juga masak sambal  telur ke..nak masak kari ke...xde la nak timbang cili,bawang bagai...
Tapi kena la pandai agak2 ...baru la menjadi & sedap...
Hmmm...kalau x sukat & timbang...camaner aku nak tulis...
Hehehehe...
Kena la suruh mak aku agak-agak untuk aku tulis....kan...kan...



KUIH APAM TEPUNG GANDUM..
3 cawan tepung gandum
1 1/2  hingga 2 cawan air suam
1 paket mauripan
1 cawan gula
sikit minyak untuk sapu loyang

kelapa putih + sikit garam



1. Campur semua bahan seperti tepung,mauripan,gula & air suam..Gaul & ramas & bancuh sampai pekat..Biarkan selama 1/2 jam akan jadi berbuih macam ni...

2. Sapu loyang dengan sikit minyak & tuangkan tepung yang dah berbuih tu...Semantara tu panaskan pengukus hingga air mendidih baru kukus kuih apam ni..Mesti pastikan air betul-betul mendidih baru kukus kuih ni.baru kuih ni akan naik cantik.
3. Kukus agak-agak 1/2 jam atau lebih supaya kuih masak  cantik..

4. Bila kuh dah masak kena biar betul2 sejuk baru boleh potong...Kalau potong masa panas2 memang sush sebab kuih akan melekat pada pisau &kuih jadi x cantik ..
Bila dah sejuk...potonglah kuih & gaul dengan kelapa parut yang sudah dicampur sedikit garam...
Makan kuih apam...minum teh O.....
Kalau minum waktu hujan...baru la lagi feel....hehehe
Tapi masa ni aku x feel nak minum sebab abang ngan kakak dah kuar...
Abang gi jumpa kawan...pastu kakak nak ikut ..
Abang ajak aku..tapi aku xnak ikut..
Aku ingat abang nak gi jumpa kawan kat kedai makan je...
Rupanya bila tanya mak aku..
Mak aku kata abang & kakak gi jumpa kawan kat Sunway Pyramid......
Waaaaaaaaa.....nak ikutttttttttttt...
Tapi masa tu abang ngan kakak dah lama dah bergerak....
Hmmmmm......x dapat la aku ikut.....
Sebab tu aku dah xfeel nak makan kuih ni...
huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu....!!!!!!

No comments:

Post a Comment