Tuesday 10 March 2015

TAUHU GORENG RANGUP..!!!!!

Tauhu Goreng Rangup...
Cicah dengan Sambal Cili Cuka..
Sedappppp...
Makan malam aku ngan mak aku ...
Mak aku x masak nasi...
Sebab waktu petang masa aku balik sekolah dah singgah makan mihun sup...
Tapi aku makan sikit je...mak aku yang habiskan
Sebab mak aku kata sedap...tapi aku makan rasa macam kuah sup tu masin je...


Mak aku kata Tauhu Goreng Rangup ni antara makanan kudapa yang popular kat Indon.
Idea nak buat Tauhu Goreng Rangup ni pun mak aku kata dari orang Indon...
Waduh sedap banget dong..!!!

Kata mak aku lagi ini antara makanan yang murah tapi sedap & berkhasiat..
Wa...mak aku dah macam pakar pemakanan la pulaks...!!!
Heee...
TApi betul...
Memang sedap...
Mak aku kata kos nak buat ni x sampai RM5...
Ye ke....jom kira...

TAUHU GORENG RANGUP
3keping tauhu (RM1.05)
1 bawang putih -tumbuk (5 sen kot)
sikit garam & lada sulah (agak-agak 10 sen kot)
1biji telur ( 45 sen)
1 cawan tepung gandum (agak-agak 30 sen)
Minyak untuk goreng.( camaner nak kira...50sen kot sebab minyak tu boleh guna semula)
** + gas RM 1.00

Sambal Cili Cuka:..... Paling senang guna Thai Chilly Sauce
2biji cili merah-(20 sen)
1 bawang putih(5 sen)
sikit cuka,garam & gula (20sen)


1. Tumbuk cili bersama bawang putih hingga halus..Tambah garam,gula & cuka secukup rasa

Cara Buat Tauhu Rangup:
1. Setiap keping tahu dipotong 3x3.Maknanya satu tauhu dipotong 9.
2. Gaul tauhu dengan bawang putih tumbuk ,lada sulah & sikit garam.Biarkan sekejap hingga mesra.
3. Pukul telur.Celupkan tauhu dalam telur.
4. Tauhu yang sudah dicelup telur,digolek-golekkan dalam tepung gandum.(Tepung kering).
5. Celup sekali lagi dalam telur & sekali lagi golek dalam tepung supaya tebal.
6. Panaskan minyak & goreng tauhu hingga rangup
7. Hidangkan bersama Sambal Cili Cuka @ sos cili Thai..


Untuk nampak vouge...cucuk dengan lidi sate atau guna pencungkil gigi..Sebab guna 3 ketul tauhu dipotong 9..maka dapat 27 ketul..Setiap lidi dicucuk 3 ketul..Dapat 9 cucuk..
Mak aku makan 3 cucuk...Aku makan 6 cucuk..heeee

**** Haa...betullah....Kalau kos tu macam kat atas hanya RM3.90 je.....
Tapi mak aku kata tu kos untuk bulan Mac la..nanti bulan April dah ada GST...!!!!



No comments:

Post a Comment