Sunday 8 March 2015

AIR JIMI ASMARA....

Air Jimi Asmara....
Dah lama mak aku x buat Air Jimi Asmara ni...
Dolu-dolu mak aku selalu juga buat air ni masa raya....masa buat jamuan & kalau ada orang datang rumah...
Aku pun dah lupa pasal Air Jimi Asmara ni...
Mak aku kata dolu2 Air ni memang famous....
Jadi viral la...
x tau sapa yang mula cipta resipi Air Jimi Asmara ni...
Tapi memang terkenal la beberapa tahun yang lalu..


Tetiba je hari ni mak aku buat Air Jimi Asmara hari ni...
Tengah tengok TV...
Cuaca plak panas giler....
Mak aku buatkan Air Jimi Asmara...
Minum je....
Pergh...!!!!!
Sejuknya tekak....
Terrasa sejuknya dari tekak sampai kat dalam perut do...!!!
Rasa macam aku boleh bayang lah air ni lalu ditekak...
Pastu turun melalui usus yang belingkar macam ular tu...
& terus je landing dalam poket perut...
Hahhahaha.....dahsat  x imaginasi aku...????


1 jug ni.....
Aku ngan mak aku jer minum...
Tapi x habis la....sebab banyak...
Hahahaha...
Yang x habis tu....aku ngan mak aku dah masukkan dalam plastik buat Ais Krim Malaysia..!!!
Tapi buat 4 batang je....2 untuk aku...2 untuk mak aku..
Kalau abang ngan kakak tau...mau nangis ni..
Heeee



Mak aku  kata hari tu abang ada call...
Abang minta resipi Air Jimi Asmara ni sebab abang kata nak buat untuk Majlis Perpisahan senior dia kat kolej...
Tapi beberapa hari pastu abang call bagitau x dapat buat air tu sebab cari esen pisang x jumpa...
Dengar la mak aku bagitau abang supata cari esen pisang tu kat tempat bakery...
Tapi abang kata x jumpa & dah gantikan dengan Air Tembikai..
 Hmmm....mak aku kata nanti mak aku poskan esen pisang tu...
Tapi abang xnak...

AIR JIMI ASMARA...untuk 4 gelas
2sudu sunquick
4 sudu gula
2 titis esen pisang
4 titis pewarna hijau epal
2gelas air masak/mineral
2 gelasis kiub

1. Masukkan air dalam jug & tambah sunquick & gula.Kacau hingga gula larut.
2. Tambah pewarna hijau & esen pisang.Kacau..
3. Masukkan ais kiun kedalam setiap gelas hingga penuh.
4. Tuangkan air yang sudah dibancuh kedalam setiap gelas...


Jap ada pesanan dari penaja...
Hahaha...pesanan dari mak aku daaaaa.....!!!!!

*** Kalau isi gelas penuh dengan ais baru dapat air ni 4 gelas.
Kalau isi air sahaja tanpa ais memang x dapat 4 gelas...
So...agak-agak la 

*** Satu lagi...hati-hati guna esen pisang kerana baunya sangat kuat...bubuh sikittt je dulu..pastu adjust sikit-sikit sampai dapat bau yang secukupnya..Kalau terus tuang esen pisang & terlebih rasa memang menyengat hidung ...silap-silap haribula...air tu kena buang & kena buat semula...


No comments:

Post a Comment