Wednesday 13 November 2019

SAMBAL TERUNG PIPIT vs TERUNG GORENG



Hari Isnin semua classmate aku x gi sekolah coz ustazah dah cakap ramai cikgu xde
Ingatkan ustaz nak buat extra class ke buat revision ke
Tapi ustaz pun dah bagitau ustaz xde
Mmmmm...baik study kat umah dari melangut kat kelas xde cikgu
Tapi hari Selasa kena la gi sekolah
Ustazah kata nanti ustazah nak buat seminar untuk Paper Agama Islam
Esok Rabu dah Paper Agama Islam
Pagi paper 1
Petang paper 2

Kat sekolah makan Nasi Lemak Ayam
Bawa bekal
Rasa kenyang lagi sampai petang
Balik mak aku masak Sambal Terung Pipit ni ngan Terung Goreng
Aku membuter jap sementara mak aku masak
Hahahaha..
Sedar-sedar mak aku kejut dah nak azan maghrib


Terung Goreng untuk aku
Tak jemu -jemu makan Terung Goreng yang sedap ni


Memang mak aku selalu buatkan aku Terung Goreng ni sebab aku suka
Resipi pun dari oldpost TERUNG GORENG CELUP TEPUNG ...kat sini...


TERUNG GORENG CELUP TEPUNG
1 biji terung panjang purple
minyak untuk goreng

Bahan Tepung:
3 sudu tepung pedas
air secukupnya untuk bancuh tepung

** kalau tiada tepung pedas
     boleh ganti tepung gandum
     + sebuk kari dan sikit garam

1. Basuh dan potong serong terung sederhana tebal
2. Tepung pedas dibancuh dengan air seperti batter untuk goreng pisang
3. Celup kepingan terung dan gorenglah hingga garing
4. Sedap dimakan panas-panas semasa masih rangup



SAMBAL BILIS TERUNG PIPIT
2 cawan terung pipit
1 cawan ikan bilis bersih
1 asam keping1
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula perang
1/2 bawang besar hiris
1/4 cawan minyak

Bahan  Blend
20 cili kering
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Panas minyak dan goreng bilis.angkat
2. Tumis bahan blend dlm minyak yang sama hingga naik minyak.
3. Masukkan terung pipit dan 1 cawan air.
4. Masak hingga mendidih dan terung menjadi empuk
5. Tambah asam keping,garam dan gula

6. Bila pekat masukkan ikan bilis dan sesuaikan rasa

IkanPekasam ni sekor jer
Sebab mak aku jer nak makan
Aku dah mak aku buatkan Telur Mata ngan Kicap
Sebab samabl tu aku hanya amik sambalnyer jer
Tak amik terung pipit yang x sedap tu
Hahaha

2 comments: