Saturday 9 November 2019

KARI KEPALA IKAN TANPA SANTAN

Huh lega skit dapat gap 5 hari untuk next paper
Keluarkan pic ni dari folder jap
Resipi dah ready by mak aku
Tapi xleh nak merapu banyak-banyak sangat
Just nak post makanan jer sambil-sambil minum nascafe panas selepas penat study
Blog ni kadang jadi terapi
Juadah iftar mak aku hari Rabu
Hari ke 3 axam
Setiap kali aku ada axam yang besar biasanya mak aku akan puasa..
UPSR.. PT3.. SPM..
Time kakak final axam pun sama
Mak aku akan puasa
Tapi aku x puasa pun..

 Kari Kepala Ikan Tanpa Santan...
Mak aku masak untuk iftar


Aku pun makan juga
Teman mak aku iftar


 KARI KEPALA IKAN TANPA SANTAN
1kepala ikan
5 batang bendi
1biji tomato
1 sudu makan pes asam jawa + 2 cawan air
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula perang
1 paket rempah kari
2 sudu cili blend

Bahan Tumis;
2 bawang merah hiris
2 bawang putih
1 sudu teh halba campur
1 tangkai daun kari

1. Panaskan minyak & tumis bahan tumis hingg ahrum
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan  cili belnd & 1 cawan air. Masak hingga naik minyak
3. Masukkan kepala ikan & sikit air & biar kepala ikan 1/2 masak
4. Masukkan air asam jawa,garam,gula,& tomato yang dibelah.
5. Masak hingga mendidih & masukkan bendi
6. Perlahankan api & biar mendidih perlahan supaya naik minyak
7.Sesuaikan rasa


Untuk abang sebab abang x makan ikna
Mak aku masak Sambal Telur


Paling aku suka
Terung Goreng Celup Tepung Bistari
Aummm...
Aku boleh ratah sengsorang


Iakn Goreng
Aumm


Asalnya mak aku nak simpan skit terung ni untuk abang makan balik kerja nanti
Tapi aku habiskan
Sebab sedap
Al...abang bukan suka terung ni
Hehehehehe

5 comments:

  1. DOA orang berbuka insha'Allah ketika berbuka berkat..

    ReplyDelete
  2. Hehehehee mengilai like a banshees...👻👻👻

    ReplyDelete